Amazonin Ruotsin maajohtaja ei kommentoi laajentumista Suomeen – täysfokus Ruotsissa

”Fokuksemme on vain ruotsalaisissa kuluttajissa”.

Ehandelin toimittaja Nils Lund haastatteli Amazonin Ruotsin maajohtajaa Gülfem Toygaria.

Amazon lanseerasi naapurimaassa noin vuosi sitten. Ehandel kysyi tuolloin muutamilta Amazon-asiantuntijoilta arvioita jättiläisen laajentumisesta myös Suomeen. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että Amazon tulee ja kauppiaiden on korkea aika herätä.

Ilmoitus

Dash Retailin Markus Varsikko ennakoi elokuussa viime vuonna, että lanseeraus Suomessa on vain kivenheiton päässä siitä, kun portit Ruotsissa avautuvat.

Olen varsin vakuuttunut siitä, että 6-12 kuukautta Ruotsin kaupan avautumisesta myös muut pohjoismaat saavat omat kauppansa. Runkologistiikka tulee hoitumaan Ruotsin jakelukeskusten tai jakelukeskuksen varassa, mutta valikoimissa tulee silti olemaan paikallisia eroavaisuuksia, Varsikko arvioi.

Eikä hän ollut yksin arvionsa kanssa. Ehandel kysyi asiaa Retimen Pasi Bruunilta samana päivänä, kun Amazon avasi ovensa länsinaapurissa ja hän oli samoilla linjoilla.

100% varma. Suomi, Tanska ja Norja avautuvat vuoden 2021-2022 aikana. Nyt on paras aika valmistautua siihen, Pasi Bruun Retime Agencysta sanoo Ehandelille lokakuussa viime vuonna.

Suomi ei kuitenkaan ollut verkkojätin seuraava askel, sillä Amazon ilmoitti aiemmin tänä vuonna avaavansa noin 40 miljoonan asukkaan Puolassa.

Mutta mitä Gülfem Toygar, Amazonin maajohtaja Ruotsissa, sanoo asiasta? Ruotsilla on maantieteellisesti otollinen sijainti pohjoismaista laajentumista ajatellen. Etäisyys Norjaan on lyhyt ja myös Suomi on vain verraten lyhyen vesietäisyyden päässä.

Juuri nyt minä ja tiimimme keskitymme periaatteessa vain Ruotsiin. Meillä on runsaasti opittavaa ja parannettavaa. Fokuksemme on siis vain ruotsalaisissa kuluttajissa ja siinä, mitä he toivovat, kun he tekevät ostoksia meillä. Haluamme oppia ja tulla jatkuvasti paremmiksi, hän sanoo.

Toygar ei kommentoi laajentumista Suomeen tai Norjaan sen enempää, mutta se ei myöskään ole verkkojätin tapa.

Ilmoitus

Ehandelin toimittaja Nils Lund tulkitsee asian näin:

Minun tulkintani on edelleen, että he haluavat kaiken luistavan 100 prosenttisesti täällä (Ruotsissa) esimerkiksi saman päivän toimituksien osalta. Sitten he voivat aloittaa laajentumisen. En voi kuvitella, etteikö Amazon haluaisi napata suomalaisia ja norjalaisia asiakkaita, koska he ovat niin lähellä, hän sanoo.

 

Näitä tavaroita ruotsalaiset ostavat

Olemme oppineet, että ruotsalaiset asiakkaat tykkäävät ostaa ainutlaatuisia tuotteita. Olen vaikuttunut, että he esimerkiksi ostavat paljon urheilu- ja purjehdustarvikkeita, keskittyvät asiaan ja etsivät todellakin tiettyjä tuotteita, Gülfem Toygar kertoo länsinaapureiden ostokäyttäytymisestä.

 

Fyysisiä myymälöitä, jos asiakkaat haluavat

Amazon on jo laajentanut verkkokaupan ulkopuolelle ja heillä on muun muassa ruokakauppoja USA:ssa. Nämä ovat henkilökunnattomia. Eikä ole poissuljettua, etteikö Amazon-myymälät ilmestyisi myös Ruotsiin.

Kaikessa on kysymys, mitä asiakkaat tarvitsevat ja haluavat. Jos on jotain, mitä he peräänkuuluttavat, niin se on palvelu monien muiden joukossa, jonka voimme lanseerata. Mutta olemme edelleen hyvin varhaisessa vaiheessa Ruotsissa ja kuljettavana on vielä pitkä matka.

Entä onko maajohtaja yllättynyt, että odotukset heihin ovat olleet niinkin kovat näin lyhyellä ajalla vai oliko se odotettavissa, kun kyseessä on suuri toimija?

En ole laisinkaan yllättynyt. Kuuluu asian luotoon tällä alalla. Muistan, kun aloitin shoppailun onlinella. Silloin oli enemmän kyse, että ”okei, nyt olen laittanut korttitietoni sisään, mutta saanko tosiaan tuotteen?”. Sen jälkeen kaikki on muuttunut aivan kokonaan. Nyt on pikemminkin kysymys nopeudesta ja mukavuudesta, mutta myös näiden kahden sanan sisältö on muuttunut huomattavasti vuosien aikana.

Nykyisin käytämme esimerkiksi ääntämme paljon, vaikkapa autossa Alexan kanssa. Olen tehnyt töitä verkkokaupan parissa vuodesta 1999 ja olemme edenneet tänä aikana pitkälle. Ja mitä tapahtuu seuraavan viiden vuoden aikana, sitä ei kukaan tiedä. Mutta juuri se on fantastista tällä alalla. Se pitää sinut nuorena.

Amazon lanseerasi vastikään myös Amazon Prime-palvelun naapurimaassa, mikä takaa ilmaiset nopeat toimitukset ja esimerkiksi vapaan pääsyn Amazon Prime Videon tarjontaan.

Mutta milloin on Suomen vuoro? amazon.fi johtaa edelleen Saksan sivustolle eikä Suomessa ole verraten päätä huimaavat markkinat, mutta se tiedetään, että Pohjoismaiden yhteenlaskettu talous on jo jotain.