Testiosto Amazonin ruotsalaisalustalla – näin se meni

Ehandel kertoi viime viikolla tehneensä koeoston Amazonin uudella ruotsalaisalustalla. Miten siinä sitten kävi? Tuliko hiiri ajoissa perille? Verkkojätti sai kolme viidestä tähdestä.

Ehandel teki koeoston Amazonin uudella ruotsalaisalustalla viime viikolla. Toimittajamme Julius Gunnilstam klikkasi markkinapaikalta hiiren, jonka oli määrä saapua perille perjantaina.

Vielä torstaina puolenpäivän aikoihin tuotetta ei ollut merkitty lähetetyksi, mikä ehkä hieman oudoksutti. Koska Amazon lanseerasi Ruotsissa melkoisella mahalaskulla ja kaiken huomion vei mitä hulluimmat käännökset, olimme jo hetken huolissamme.

Ilmoitus

Torstai-iltapäivänä oli kuitenkin näkyvissä, että PostNord oli saanut lähetyksestä ”sähköisen tiedon”.

Vaikka Amazonilla on varasto Ruotsissa, arvasimme jo ensialkuun, että tuote saapuu mitä todennäköisimmin Saksasta.

Epäonnistuisiko Amazon nyt tässä? Vastaus on: ei tietenkään!

Paketti tuli odotusten mukaan Saksasta, mutta oli haettavissa perjantaina heti kello 13.00 jälkeen. Ehandelissa ei kuitenkaan ollut oikeasti tarvetta uudelle hiirelle, joten se haettiin vasta lauantaina.

Kun Julius oli hakenut paketin, sähköpostiin tuli myös ilmoitus, että paketti on toimitettu. Viesti oli varustettu linkillä, josta saattoi jäljittää tilauksen. Tätä tietoa ei olisi välttämättä tarvinnut laisinkaan, mutta kiitos kuitenkin.

Entä sitten maksu? Julius valitsi maksutavaksi Amazonin laskun, jota varten hänen tarvitsi vain jättää henkilönumeronsa. Tähän mennessä hänelle ei ollut tullut mitään tietoa maksusta tai esimerkiksi luottotietojen tarkastuksesta.

Hyvin helppoa ja kätevää siis, hän kirjoittaa.

Sunnuntaina tuli kuitenkin tieto siitä, että lasku odottaa maksajaansa. Lähettäjänä sähköpostissa on ”no-reply”, mikä ei näytä erityisen vakavasti otettavalta ja tätä asiaa olisi ehkä syytä hioa.

Ilmoitus

 

Yhtiö laskun takana

Itse sähköposti on kuitenkin suoraan asiaan ja siinä lukee, että meidän on maksettava 290 kruunua ”Arvato för Amazon”. Laskun takana on siis maksuyhtiö Arvato. Maksu on suoritettava 14 päivän sisällä, mikä muistuttaa hyvin paljon Klarnan ratkaisua. Vaihtoehtona on myös kuukausilasku eli yhdelle ja samalle laskulle voi kerätä useampia ostoja.

Julius päättää maksaa laskun heti, koska kyseessä on kuitenkin aika pieni summa ja tässä vaiheessa voi sanoa, ettei se ole kovin kätevää. Amazonilla ei ole nimittäin sovellusta, kuten esimerkiksi jo kertaalleen mainitulla Klarnalla. Laskua ei voi myöskään maksaa kortilla, mikä toisinaan onnistuu. On siis kirjauduttava sisään nettipankkiin ja maksu on tehtävä perinteisellä tilisiirrolla, kuten vanhoina hyvinä aikoina konsanaan. Ei mikään iso asia tietenkään, koska Amazon on vasta lanseerannut tämän maksutavan. Julius oli kuitenkin unohtanut, miten ärsyttävää pitkän viitenumeron kirjoittaminen on.

Millaisia muistutuksia Amazonilta tulee tai ei tule, jos maksun maksaa vasta lähempänä eräpäivää emme tiedä, koska päätimme maksaa laskun heti.

Ostokokemus on, kun on jättänyt kaiken tämän taakseen, aivan ok. Ainoa asia, mikä tuntuu vanhanaikaiselta pohjoismaalaiseen makuun, on checkout. Tosin silläkään ei ole niin väliä, jos hinnat ja toimitus ovat kohdallaan.

 

Korttimaksu sitten

Pari päivää ensimmäisen tilauksen jälkeen Ehandelin toinen toimittaja tekee niinikään tilauksen. Tällä kertaa maksukortilla.

Kaikki vaikuttaa menevän muuten ok, mutta pian tilauksen jälkeen sähköpostiin tulee ilmoitus, että pankki on hylännyt maksun.

Ensimmäinen reaktio on se, ettei sivulla ollut mitään maksun todentamisprosessia, esimerkiksi allekirjoitusta pankki-id:llä tai korttilukijalla. Tämä on myös syynä siihen, että maksu epäonnistui.

Kysymme asiaa pankista ja tällaisia maksuja varten, joihin enää harvemmin törmää, kortti on avattava manuaalisesti 60 minuutin ajaksi.

Myös kolmas Ehandelin toimittaja tekee sen jälkeen oston, mutta toisen pankin myöntämällä kortilla ja se menee läpi ilman ylimääräisiä kommervenkkejä.