Tällainen oli ostokokemus Amazonin uudella ruotsalaissivustolla

Ehandelin toimittaja Julius Gunnilstam antoi verkkojätille vain yhden viidestä tähdestä.

Ehandel onnistui pääsemään Amazonin sivustolle jo ennen kuin se oli virallisesti julkaistu pienen teknisen manööverin kautta.

Nyt jonkin ajan kuluttua, kun markkinapaikka on virallisesti nähnyt päivänvalon, se näyttää hyvin samankaltaiselta kuin silloinkin. Tosin selvää on se, että sivu on avattu ennen kuin se on viimeiseen asti hiottu. Todennäköisesti siksi, että sen saa indeksoitua Googlen toimesta ennen joulukauppaa.

Ilmoitus

Millainen ostokokemus sitten oli? Ehandelin toimittaja ja tekniikasta vastaava Julius Gunnilstam kävi ostamassa Amazonilta hiiren ja summasi ostokokemustaan.

 

Ensinnäkin hinnat ovat lähinnä yksi ja suuri kaaos, mitä tulee niiden pyöristämiseen ja monet käännökset, kuten jo on tullut ilmi, ovat käsittämättömiä ja tuotetekstit pursuilevat mitä älyttömämpiä asioita. Tuotteiden tittelit ovat myös pitkiä ja niihin on survottu mukaan miltei kaikki tuotetiedot. Juliuksen mukaan se saattaa olla SEO-kikka, mutta ei näytä kovin vakavasti otettavalta. Muutoin sivusto on kuten Amazonin sivustot tapaavat olla, eli aika ruma.

Mutta mitä ulkonäöstä, jos tuotteet saa hyvään hintaan, joten hän tarttui heti miten päivän ”highlightsiin”, Logitech-hiireen, jonka sai klikattua 290 kruunulla eli noin 29 euron hintaan. Vertailusivustojen mukaan se oli koko maan halvin hinta.

Myyjänä oli Logitech itse ja tuotteen nimi oli, kuten jo mainittua, ehkä maailman pisin. Tuotteelle saattoi saada priorisoidun toimituksen heti seuraavana päivänä ja ilmaisen kuljetuksen huomiseksi eli perjantaiksi. Hän teki ostonsa avaamispäivänä keskiviikkona. Se, mitä ei heti nähnyt oli, että priorisoidun kuljetuksen hinta on 49 kruunua eli noin 4,9 euroa, mutta asia nyt on aika lailla itsestäänselvyys.

Julius valitsi maksutavaksi muilta Amazonin alustoilta jo valmiina olevien korttitietojen sijaan pohjoismaisen laskuvaihtoehdon kokeillakseen tätä.

Hän kuvaa oston seuraavaa sivua melkoiseksi töherrykseksi eli sivua, jolta voi valita toimituspisteen ja kuljetusvaihtoehtoja. 31,57 kruunulla – taas mielenkiintoinen hinta – voi valita myös tuotteen paketoinnin lahjapaperiin.

Kun toimituspiste ja kuljetusvaihto on valittu, on edessä vielä sivu, jolla tilaus tarkastetaan viimeisen kerran, että paketissa oleva nimi on kirjoitettu oikein.

Ilmoitus

Viimeisenä on vuorossa tilauksen vahvistussivu.

Jossain vaiheessa hän on myös klikannut, huomaamattaan, jotain muutakin ostoskoriinsa, nimittäin ruostumattomasta teräksestä valmistetun kahvifillterin, joka ei silti tullut mukaan lopulliseen tilaukseen.

Tilauksesta kilahti vahvistus myös sähköpostiin, taiteen kaikkien sääntöjen mukaisesti.

 

Entä millainen sitten oli ostokokemus Amazonin tuoreella sivustolla?

Mitä voimme sanoa on, että ei ollut mikään maaginen kokemus tehdä ostoksia Amazon.se:llä. Mitä tulee itse verkkokauppaan, niin Amazon voi tarjota lähinnä halpoja hintoja juuri nyt ja kun katsoo nopeasti, niin hinnoissakaan ei aina ole ihan hurraamista, paitsi joissakin valituissa tuotteissa. Valikoima on myös aika huono ja myyjät ovat tuntemattomia, Julius Gunnilstam kirjoittaa.

 

Kaikki tuotteet, jotka ovat ns ”highlights” ovat suurilta merkeiltä, kuten Logitech, Apple, Philips, Bosch.

Ostokokemus Amazon.se:llä on Juliuksen mukaan melko vanhanaikainen verrattuna muihin kotimaisiin tai kansainvälisiin verkkoliikkeisiin. Joidenkin tuotteiden toimitus on niin ikään yli viikon eli ei mikään nopea.

Entä saako hän tilaamansa hiiren huomenna perjantaina? Se jää nähtäväksi.