”Miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin”

Verkkokaupan tilausmäärät nousivat vuoden toisella neljänneksellä 75 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kertoo Vilkas Groupin tuore indeksi.

Valtava määrä uusia asiakkaita löysi koronan myötä verkkokaupat. Digiloikka on todellakin tapahtunut ja sen taloudellinen merkitys on suuri. Euromääräinen kasvu ei ole yhtä suurta kuin tilausmäärien kasvu, mutta 25 prosentin euromääräinen lisäys huhti-kesäkuussa merkitsee sitä, että verkkokauppaan on tulossa miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin, Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski sanoo tiedotteessa tänään.

Elinkeinoelämäntutkimuslaitoksen, ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharjun mielestä verkkokaupan keväinen kasvu on hyvin ymmärrettävissä.

Ilmoitus

Korona toi verkkokauppaan huomattavan määrän uusia asiakkaita, jotka ovat aluksi ostaneet pienempiä kertamääriä. Sitten keskimääräiset ostokset ovat alkaneet kasvaa, samalla kun suuri osa näistä uusista tulijoista on jäänyt verkkokauppojen asiakkaiksi, Kangasharju selvittää.

Hän uskoo myös, että verkkokauppa on jo löytänyt uuden tason. Pandemian toinen aalto saattaisi näin ollen lisätä verkkokauppaa, mutta ei enää yhtä paljon kuin keväällä.

Kun toinen aalto luultavasti joka tapauksessa tulee, on kyse enemmän metsäpalojen sammutuksesta kuin totaalisesta lockdownista. Verkkokaupan kasvutrendi jatkuu, mutta yhtä suurta hyppyä ei tule, Kangasharju sanoo.

 

Kustannustehokkuus saattaa vauhdittaa

Kangasharju arvioi kuitenkin, että verkkokaupan kustannustehokkuus saattaa vetää sen vielä kertaalleen kasvuloikkaan.

Verkkokaupan prosentuaalinen kasvu on nyt suurta. Suhteessa vähittäiskaupan kokonaisuuteen verkkokauppa on silti yhä pientä, joten nousupotentiaalia on vielä paljon. Kun verkkokauppa saa kivijalkaa alhaisemmat kustannukset paremmin näkymään alhaisempina hintoina, niin sitten räjähtää, hän arvioi.

 

Varaudu jättiläiseen

Vilkas Group aloitti aiemmin pelastetaankauppa-kampanjan, joka houkutteli kivijalkakauppiaita aloittamaan verkkokaupan. Vilkkaan kampanja toi satoja suomalaisia kauppoja onlinemyynnin pariin.

Ilmoitus

Markku Korkiakoski kertoo kuitenkin huolensa siitä, että Amazonin tulo Suomeen voisi pahimmillaan kampittaa yrittäjät, jotka eivät ole varpaillaan.

Jos emme valmistaudu Amazonin tuloon sekä kaupan itsensä että valtion päättäväisin toimin, voi käydä huonosti. Amazonin rasvattu koneisto on kustannusteholtaan valtava, mutta voitot matkaavat maailman rikkaimman miehen Jeff Bezosin taskuun ja Suomeen jää vain rippeitä. Jos Suomen muutenkin riittämättömät markkinointirahat lisäksi alkavat upota Amazoniin, kärsii siitä suomalaisen kaupan ja tuotannon lisäksi yhä pahemmin myös kotimainen laadukas media, Korkiakoski sanoo ja jatkaa:

On vaara, että näiden satojen uusien verkkokauppiaiden ansiokas työ menee pahimmillaan osin hukkaan. Suomalaisten kuluttajien pitää todella myös löytää niiden tuotteet, mikä edellyttää mittavia panostuksia markkinointiin. Ilman vahvaa markkinointia Amazonia vastaan on kovin vaikea kilpailla. Tässä tarvitsemme kokonaan uusia avauksia ja ennakkoluulotonta otetta ympäri yhteiskunnan

 

Vilkkaan tilasto perustuu 2000 verkkokaupan myyntilukuja seuraavaan verkkokauppaindeksiin.

 

LUE MYÖS: "Amazon tulee syksyllä 2020"