”Amazon tulee syksyllä 2020”

Näin uskoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Markku Korkiakoski on ollut viime aikoina kiireinen toimitusjohtaja. Jokin aikaa sitten Vilkas Group lanseerasi kampanjan #pelastetaankauppa, jonka avulla kuka tahansa koronan vuoksi taloudelliseen ahdinkoon joutunut ja asiakkaansa menettänyt yrittäjä voi aloittaa verkkokaupan heidän alustallaan käden käänteessä. #pelastetaankauppa -projektin kautta verkkokaupan perustaminen ei maksa mitään kuuden kuukauden ajalta. Se on jo poikinut sadoittain yrityksiä ja he aikovat painaa päälle niin kauan kuin kauppiaat tarvitsevat apua poikkeustilanteen yli. Vilkkaan 22-päinen tiimi on operoinut kukin kotoaan käsin jo neljä viikkoa. Koko henkilökunta on valjastettu suomalaisen kauppiaan palvelukseen.

Hieman kampanjan lanseerauksen jälkeen moni myös provosoitui Korkiakosken Helsingin Sanomille antamasta kommentista ja häntä pyöritettiin hetki myrskyn silmässä.

Ilmoitus

Uskon, että Vilkas Now on helppokäyttöisin ja nopeiten avattavissa markkinoilla, hän sanoo yrityksen verkkokauppatyökalusta.

Enkä retostele tyhjää. Meillä kauppias saa helpoiten kaupan auki, hän toteaa ja kertoo, että monet ensi kertaa verkkokaupan aloittaneet yrittäjät ovat sittemmin yllättyneet verkkokaupan pyörittämisen helppoudesta.

Myöhemmin haastattelun aikana hän toistaa nuo maagiset sanat, jotka saivat monien pienten yrittäjien hiukset jo edellä mainitun lehtijutun perusteella pystyyn: ”kassakone laulamaan”.

Avaaminen on yhden päivän juttu. Sanon aina, että jos ette usko, menkää katsomaan webinaariin. Kauppaan voi laittaa aluksi kolme tärkeintä tuotetta ja huomenna taas kolme ja niin edelleen, hän sanoo.

 

”Ei mitään rakettitiedettä”

#pelastetaankauppa ei ole ainoa tällä hetkellä pyörivistä kampanjoista, mutta aloitti kampanjoiden aallon. Vilkkaan tavoitteena on saada mukaan 1000 yrittäjää. Heidän kohteenaan ensimmäisessä vaiheessa on lähinnä pk-segmentti, mutta pikkuhiljaa he aikovat huomioida myös kuluttaja-asiakkaat.

Pelastetaan kaupan tarkoituksena on myös herättää asiakkaat ajattelemaan, että mistä sen tavaran hankkii, Markku Korkiakoski sanoo.

Jos saadaan lisää kauppiaita, niin kesään saakka jatkuu kampanja, että pyritään saamaan kuluttaja-asiakkaat suosimaan suomalaista.

Ilmoitus

Korkiakoski arvioi, että 33-66 prosenttia kauppiaista, jotka ovat nyt lähteneet kampanjan mukana Vilkkaan matkaan aikovat myös jäädä verkkokauppiaiksi.

Rohkeasti liikenteeseen. Ei ole mitään hävittävää. Tämä on monelle uuden opettelua eikä mitään rakettitiedettä. Kyllähän sen oppii, hän kannustaa ja lisää, ettei verkkokaupan perustaminen maksa alussa muuta kuin yrittäjän omaa aikaa.

Nyt on hyvä tilaisuus yrittää ainakin ja koronan jälkeen voi avautua uusi hieno tarina, hän uskoo.

Vilkas Group on aktiivinen toimija Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. Ruotsissa he lanseeraavat vastaavan kampanjan ensi viikolla.

 

Jättiläisen tulo sitten?

Kenellekään ei ole tässä vaiheessa jäänyt epäselväksi, että korona syö monilla sektoreilla yrittäjän tulot. Pian ovat myös toisenlaiset padot avautumassa, kun maailman vesirikkaimman joen kaima virtaa Pohjoismaihin.

Amazonin tulosta Skandinaviaan on tähän saakka vain spekulaatioita, mutta miltei kaikki ennustavat samaa. Niin myös Markku Korkiakoski.

Toki nyt sitten koronahässäkkä voi vaikuttaa, mutta tuskin merkittävästi, hän sanoo ja ennustaa, että Amazon on totta Pohjoismaissa syksyllä 2020.

Siis kohta.

Asiantuntijat ovat yhtä mieltä. Amazon on vasta avannut Hollantiin ja Australiaan.

Arviot perustuvat siihen, että Amazon haki viime syksynä kielenkääntäjiä ja heidän uusi varastonsa nousi vähän aikaa sitten Saksaan lähelle Tanskan rajaa, josta tavarat kulkevat esimerkiksi Ruotsiin vain muutamassa tunnissa.

Saksasta tulee aika nopeasti, Markku Korkiakoski sanoo.

Amazon toimittaa saksalaisen sivunsa kautta jo tällä hetkellä Ruotsiin.

 

Pelonsekaisin tuntein

Miten yrittäjät sitten suhtautuvat maailman suurimman verkkokaupan tuloon vaihtelee yrittäjästä riippuen.

Kyllä täällä vähän pelonsekaisin tuntein ollaan. Aika moni näkee, että se on myös mahdollisuus, Korkiakoski sanoo.

Itse hän näkee Amazonin mielenkiintoisena jakelukanavana. Vilkkaan verkkoalusta tukee myös Amazonin toimintoja, joten Korkiakoski ei ole erityisen huolissaan ja näkee jättiläisen mahdollisen vaikutuksen ”plus-miinus nollana”. Pitkällä juoksulla hän näkee sen Vilkkaan kohdalla mahdollisuutena.

Kauppiaalle se luo kauppaan jakelukanavan, hän muistuttaa.

Kauppiaat, jotka elävät perustavaralla saattavat kuitenkin olla liisterissä.

Niille Amazonin tulo saattaa olla kova isku ja moni tulee luovuttamaan.

Silti hän haluaa puhua nimenomaan suomalaisen kaupan puolesta.

Amazonin suhteen itse toivon ja uskon, että moni asiakas tukee kotimaista kauppaa. Tästä tulee mielenkiintoista, hän sanoo ja huomauttaa, että osa suomalaisista saattaa silti olla rahan perään ja helposti unohdetaan, ettei Amazon ole suomalainen ja rahat menevät ulkomaille.

Monet, ainakin vanhemmat suomalaiset, suosivat kotimaista. Korkiakosken mukaan silti esimerkiksi naapurimaassa Ruotsissa ostetaan tällä hetkellä euromääräisesti enemmän ruotsalaista kuin Suomessa suomalaista.

Korkiakoskella on vielä neuvo suomalaiselle kauppiaalle.

Ole hyvä ihmisille. Tunnista kohderyhmäsi. Rakenna yhteisöä ympärillesi. Tee hyvät tuotekuvaukset ja, kyllä, myy Amazonissa.

Ja luonnollisesti, tunnista oma kilpailuasetelmasi. Halvemmalla hinnalla harvoin voittaa kamppailua massiivisia toimijoita vastaan. Sen sijaan paremmalla asiakaspalvelulla, ylivoimaisella tuote-esittelyllä ja ymmärtämällä oman ekosysteemisi paremmin kilpailun voi voittaa. Se pitää viimein myös meidän ymmärtää kokonaisvaltaisesti, että tämä ei ole enää pelkkä teknologiabisnes, vaan kyseessä on saatavuuden, hinnan, markkinoinnin sekä osaamisen sekoitus, hän muistuttaa.

 

Läpileikkaus suomalaisista yrittäjistä

Palataanpa vielä kuitenkin kotimaiseen verkkokauppaan. Vilkkaan 22-päinen henkilökunta painaa tällä hetkellä töitä suomalaisen kauppiaan palveluksessa.

Ollaan kannustettu olemaan rohkeasti etätöissä, Korkiakoski sanoo.

Tammikuun lopulla heidän tiiminsä palveli Teneriffalta käsin, josta he palasivat kotimaahan viime tingassa ennen koronan puhkeamista.

Meillä on koko porukalla korkea työmoraali ja meillä on ollut nyt kiirettä. En ole juurikaan ehtinyt murehtia koronaa, hän sanoo.

Vilkkaan henkilökunta on jakautunut noin 50-50. Puolet keskittyy tekniikan kehittämiseen ja puolet ovat asiakaspalvelussa ja auttavat yrittäjiä. Tavallisimpia ongelmia kauppiaiden keskuudessa ovat tekniset asiat, design, toiminnallisuus ja niin edelleen. Vilkkaan näkökulmasta yksinkertaisia asioita, mutta monelle yrittäjälle tämä on vielä uutta.

Vilkkaan kauppiaiden joukosta ei löydy mitään yhtä ihmistyyppiä. Kun verkkokauppa alkoi yleistyä liikenteessä oli enemmän ”nörttejä”.

Tänä päivänä ei voi tunnistaa mitään tiettyä. Tämä on läpileikkaus siitä millaisia yrittäjät ovat, Markku Korkiakoski sanoo.

 

Onlinekauppa on tullut nyt jäädäkseen

Viime viikolla Vilkas julkaisi 2000 verkkokaupan myyntiin perustuvan indexin, jonka mukaan verkkokauppa on noussut maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana 60 prosenttia.

Tietyt ihmiset ovat arkoja hankkimaan verkosta, mutta ehkä hekin huomaavat nyt miten helppoa ja mukavaa verkosta ostaminen on. Tottuneet verkkoshoppaajat taas pääsevät tutustumaan uusiin liikkeisiin, itse verkkokaupoista tarvitsevansa tavarat mielellään hankkiva toimitusjohtaja sanoo.

Yksi asia on myös melko varma. Historiassa on käännetty lehti ja eletään jaksoa, jota ei unohdeta pitkään aikaan. Oli aika ennen koronaa ja on aika koronan jälkeen. Korkiakoski uskoo muistavansa nämä päivät vielä vanhainkodissa.

Verkkokauppaan siirtymisen muutos on pysyvä. Meille alalla tämä on mielenkiintoinen ajanjakso, hän sanoo.