Gigantti kertoi ennätyshyvän tilikauden numeroita – ja paljasti mikä tuote potkaisi myyntihitiksi

Gigantin liikevaihto kasvoi tilikauden 1.5.2019-30.4.2020 aikana yli 33,8 miljoonaa euroa ja ylsi 596 miljoonaan euroon.

Kasvua edelliseen tilikauteen tuli siis  reilut 6 prosenttia. Vertailukelpoinen operatiivinen tulos kasvoi yli 300 prosenttia 3,5 miljoonaan euroon ja Gigantti on toimialansa markkinajohtaja 30 prosentin markkinaosuudella, yhtiö kertoo tiedotteessa tänään.

Meillä on takanamme ennätysvilkas kevät, ja tilikautemme sujui muutenkin erittäin myönteisissä merkeissä. On ollut hienoa huomata myös asiakkaidemme olevan tyytyväisiä toimintaamme, sillä asiakastyytyväisyytemme kasvoi tilikauden aikana jälleen uusiin ennätyslukemiin. Tyytyväisten asiakkaiden vuoden keskiarvo nousi lähes 93 prosenttiin, eli valtaosa asiakkaistamme antoi asiakaspalvelustamme hyvän tai erinomaisen arvosanan, Gigantin toimitusjohtaja Trygve Hillesland sanoo.

Ilmoitus

 

Potkua myyntiin tuli tästä tuotteesta

Gigantti kertoo edelleen, että vuoden 2019 lämmin kesä näkyi eri tuoteryhmien myynnissä. Kodin pienkoneiden lisäksi kysyntää oli luonnollisesti erilaisilla tuulettimilla ja jäähdyttimillä, mutta on olemassa yksi tuote ylitse muiden. Hittituotteeksi nousivat sähköpotkulaudat.

Sähköpotkulaudat ovat todella lyömässä läpi Suomessa. Niiden myynti kasvoi tilikautemme aikana lähes 600 prosenttia, Hillesland kertoo.

Myös esimerkiksi keittiömyynti kasvoi 50 prosentin vauhdilla tilikauden aikana.

 

Verkkokauppa kasvaa ja uudet noutomahdollisuudet löivät läpi

Yhtiön verkkokauppa kasvoi 17 prosenttia ja siinä näkyy luonnollisestikin koronan vaikutus. Covid-19 pisti kaiken kaikkiaan vauhtia elektroniikkaketjun kokonaismyynnin, mikä kasvoi 20 prosenttia kevään aikana. Kysyntää oli tuotteilla, jotka helpottavat etänä työskentelelyä ja opiskelua. Esimerkiksi web-kameroiden myynnissä oli valtava 600 prosentin kasvu.

Kulutustottumusten muutoksesta kertoo se, että Gigantissa varaa ja nouda -tilaukset, joissa asiakas noutaa netissä maksamansa tuotteen lähimmästä myymälästä, kasvoivat hurjat 115 prosenttia edelliskevääseen verrattuna. Myös kevään aikana lanseeraamamme drive-in- ja LIVE-myyjä-palvelumme ovat olleet niin suosittuja, että harkitsemme niiden ottamista pysyviksi osiksi palveluvalikoimaamme, Hillesland kertoo tiedotteessa.

Yhtiö lanseerasi kanta-asiakasohjelman syksyllä 2019 ja siihen liittyi vain muutamassa kuukaudessa yli 300 000 ihmistä. Syksyllä Gigantti vietti myös syntymäpäivää, kun yritys tuli 20 vuoden ikään.

Ilmoitus

Olemme viimeisen vuoden aikana ottaneet askeleen kohti uutta aikakautta. Suurimmasta osasta myymälöitämme löytyy nyt kattava Gaming-alue, jolla asiakkaat pääsevät testaamaan pelitietokoneita käytännössä. Uudistimme myös keväällä Kotkan ja Helsingin Forumin myymälät kokonaan uuden 3.0 -myymäläkonseptin mukaisiksi, Hillesland kertoo.

 

 

LUE MYÖS: ”Muutos ja kilpailu tekevät meistä vain entistä parempia”