Zalandolla huippuvuosi

Liikevaihto hieman vajaat 8 miljardia euroa.

Muotijätti Zalando paljasti tänään edellisvuoden 2020 numeroita. Verkkokauppiaan koko vuoden liikevaihto oli vajaat 8 miljardia euroa. Kasvua edellisvuoteen on 23,1 prosenttia.

Vielä paremmin heillä meni, jos katsoo yhtiön GMV:tä – Gross Merchandise Volumea – johon lasketaan Zalandon yhteistyö muiden yritysten kanssa. Tämä kasvoi 30,4 prosenttia ja päätyi 10,7 miljardiin euroon. Liikevoitto oli 420,8 miljoonaa euroa, mikä johtuu palautusten vähemmästä määrästä.

Ilmoitus

Vuonna 2020 saavutimme tärkeän virstanpylvään Pohjoismaiden markkinoiden tuottaessa miljardi euroa GMV:tä Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Olen iloinen, että olemme edelleen johtavassa asemassa Pohjoismaissa. Suomessa otimme hiljattain käyttöön Connected Retail -palvelun, joka on suunnattu kivijalkamyymälöille. Monet käyvät läpi vaikeita aikoja rajoitusten vuoksi ja olemmekin saaneet positiivista palautetta suomalaisilta jälleenmyyjiltä, jotka voivat nyt myydä tuotteitaan sadoille tuhansille Zalandon asiakkaille Suomessa, Zalandon Suomen maajohtaja Virpi Väkeväinen kommentoi julkilausumassa.

Zalandon johto odottaa vahvaa kasvua myös tälle vuodelle ja he aloittivat vuoden 2021 kovalla 50 prosentin kasvulla ensimmäisen neljänneksen aikana. Tarkoituksena on tavoittaa liikevaihto 13,6 ja 14,1 miljardin euron välillä, mikä vaatisi 27-32 prosentin kasvua.

Verkkokauppias aikoo investoida jopa 400 miljoonaa euroa infrasturktuuriinsa vuoden 2021 aikana. Tarkoitus on niin ikään laajentaa useammille markkinoille. Vuoden 2021 aikana vuorossa ovat Kroatia, Eesti, Latvia, Liettua, Slovakia ja Slovenia, jotka saavat maakohtaiset sivustot.