Zalando aloittaa vaatteiden korjaus- ja huoltopalvelun – laajentaa pian useammille markkinoille

”Aikoo pidentää vähintään 50 miljoonan muotituotteen käyttöikää vuoteen 2023 mennessä”.

Muotijätti Zalando on jo pitkään raportoinut kestävän kehityksen tavoitteestaan. Yksi viimeisimmistä on investointi suomalaiseen tekstiilialan innovaatioyhtiöön Infinited Fiber Companyyn, joka tuottaa puuvillamaista kierrätystekstiiliä.

Muotiteollisuutta pidetään usein yhtenä ilmastoroistona, joka kuluttaa luonnonvaroja melko häikäilemättä. Yksi jos toinenkin alan toimija on kuitenkin tarttunut asiaan ja lähtenyt ajamaan muutosta. Yksi näistä on saksalainen verkkojätti Zalando.

Ilmoitus

Zalando esitteli omia kestävän kehityksen tavoitteitaan viimeksi aiemmin viikolla pidetyssä webinaarissa. Yhtiön tavoitteena on pidentää vähintään 50 miljoonaan muotituotteen käyttöikää vain muutaman vuoden sisällä. Tämä on linjattuna toimijan kestävän kehityksen strategiaan do.MORE. 

Zalando kertoo tiedotteessa, että heidän pyrkimyksenään on löytää vastauksia kaikkiin alan haasteisiin ja se koskee niin asiakkaita, brändejä kuin yhteistyökumppaneita. 

Muotiteollisuuden on siirryttävä kiertotalouteen, jotta sen kielteiset vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön vähenisivät. Zalando näkee tämän siirtymän ainutlaatuisena mahdollisuutena johtaa muotialan uudelleen suunnittelua, avata uusia tulovirtoja ja hyödyntää jo käynnissä olevia perusteellisia muutoksia kuluttajien käyttäytymisessä, Zalandon Head of Circularity, Laura Coppen sanoo ja jatkaa:

Attitude-Behavior Gap -raporttimme mukaan yli 60 prosenttia kuluttajista pitää tärkeänä, että heidän vaatteensa saavat uuden elämän kaatopaikan sijaan. Tavoitteenamme on ohjata käyttäytymisen muutosta kohti kiertotuotteita ja -elämyksiä. Meillä ei ole vielä kaikkia vastauksia, mutta teemme yhteistyötä alan keskeisten muutoksentekijöiden kanssa testaamalla ja laajentamalla uusia ratkaisuja, jotta voimme täysin siirtyä kiertotalouteen.

 

Lanseeraa korjauspalvelun

Suunnitteluvaiheessa yhtiö työskentelee Ellen MacArthur-säätiön sekä berliiniläisen circular.fashionin kanssa määrittääkseen alalle kiertotuotekriteerit ja parantaakseen yksityisen tuotemerkin tiimejä kiertotalouspäätöksien suunnittelussa. 

Zalando aikoo niin ikään laajentaa omaa kapselimallistoaan ZIGN-tuotemerkillä ja malliston kaikki 50 tuotetta saavat digitaalisen tuotepassin. QR-koodin avulla asiakkaat voivat katsoa tuotesivuilta muun muassa missä tuote on valmistettu.

Uusin uutinen on kuitenkin se, että yhtiö lanseeraa ensi viikolla korjauspalvelun yhteistyössä lontoolaisen Save Your Wardroben kanssa. Zalando tulee tarjoamaan tasokkaita vaatteiden ja kenkien hoito- ja korjauspalveluita valikoitujen studioiden ja räätäleiden kanssa. Ensi alkuun tätä pilotoidaan Berliinissä. Zalando kirjoittaa, että palvelu otetaan tulevaisuudessa käyttöön useammilla markkinoilla.

Ilmoitus

Yhtäältä muotijätin viime vuonna lanseeraama Pre Owned-kategoria on paisunut 20 000 vaatteesta yli 200 000 vaatteen osastoksi.

 

Investoi suomalaisyhtiöön

Kuten tiedettyä Zalando kertoi vastikään sijoittaneensa suomalaiseen Infinited Fiber Companyyn, joka suunnittelee lippulaivatehdasta Suomeen. Infinited Fiber Company luo uutta, puuvillamaista kuitua tekstiilijätteestä. 

Muotijätti kirjoittaa, että osana Sorting For Circularity -projektia ja Fashion for Good -hanketta Zalando laajentaa myös avointa alustaa tekstiilijätteen hallintaan. Hanke tuottaa kattavan tekstiilijäteanalyysin, jossa käytetään tarkempaa ja innovatiivisempaa Near Infrared -teknologiaa ja jossa kartoitetaan myös tekstiilien kierrättäjien valmiuksia. Tutkimus johtaa avoimeen digitaaliseen alustaan, joka yhdistää lajittelijoiden tekstiilijätteet kierrättäjiin ja mahdollistaa niiden mukauttamisen ja infrastruktuurin rakentamisen kohti parempaa kiertotaloutta tulevina vuosina.