”Yli puolet suomalaisista ei ole koskaan kuullut sinkkupäivästä”

Hintaoppaan data osoittaa, että viime vuonna lähes viidesosalla hinnat nousivat Single´s Dayn aikana.

Hintaoppaassa päivä on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta. Vuonna 2019 sinkkupäivä oli Hintaoppaan kävijämäärissä 56 prosenttia edellisvuotta suurempi. Tänä vuonna 27. marraskuuta vietettävä Black Friday tunnetaan kuitenkin edelleen paljon paremmin, ja se ylittää hakumäärissä sinkkupäivän selvästi, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.

Alibaban alun perin lanseeraama Single´s Day on varsinkin Kiinassa iso asia, mutta monissa maissa, kuten Suomessa, se on edelleen tuntematon ja jää pian vietettävän Black Fridayn jalkoihin.

Ilmoitus

Hintavertailupalvelu Hintaopas teki nimittäin tutkimuksen, jonka mukaan 53 prosenttia suomalaisista ei ole koskaan edes kuullut ”sinkkupäivästä”. Noin kolmannes eli 36 prosenttia oli kuullut tästä, mutta jätti ostokset tekemättä. 11 prosenttia suomalaisista oli sen sijaan tehnyt ostoksia kyseisenä päivänä, jota vietetään 11.11. Tutkimuksen mukaan miehet tuntevat päivän naisia paremmin. 58 prosenttia naisista vastasi, etteivät he olleet koskaan kuulleetkaan sinkkupäivästä, kun miehien osuus oli jo alle puolet, 48 prosenttia.

Vielä viime vuonna 59 prosenttia vastaavaan kyselyyn osallistuneista sanoi, että päivä on tuntematon.

 

Varo sudenkuoppia

Hintaopas kertoo, että viime vuonna 21 prosenttia heidän listaamastaan 400 000 tuotteesta oli alennuksessa. Kuudella prosentilla tuotteista hinta laski vähintään 10 prosenttia ja tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 19.

Vaikka hinta laski kohtuullisen pienellä osalla tuotteista, voi näitä tiettyjä tuotteita saada tuntuvallakin alennuksella. Läheskään kaikissa verkkokaupoissa sinkkupäivää ei vietetä, ja osa taas säästelee parhaita alennuskampanjoita Black Fridayta varten, Matinvesi-Bassett toteaa.

Yksi asia on kuitenkin huomattava. Kun huomioon otetaan kaikki Hintaoppaan listaamat tuotteet, hinnat laskivat viime vuonna vain noin puoli prosenttia. Se johtuu siitä, että lähes viidenneksellä tuotteista hinnat nousivat. Esimerkiksi Black Fridayna vuosi sitten vastaava kokonaisalennus oli Hintaoppaan mukaan 4,5 prosenttia.

17 prosentilla tuotteista hinta nousi viime vuoden sinkkupäivänä verrattuna normaaliin päivään. Ei siis kannata olettaa, että alennuspäivien vuoksi kaikkia tuotteita myydään halvempaan hintaan vaan tarkistaa aina, onko tarjous aidosti hyvä verrattuna markkinoiden alimpaan hintaan. Joskus kaupat myös ensin nostavat hintoja suurten ostospäivien alla ja laskevat niitä sitten saadakseen suurilta näyttäviä alennusprosentteja, Matinvesi-Basset huomauttaa ja jatkaa:

Tarjouspäivinäkin kannattaa suunnitella ostokset etukäteen. Hintaopas kokoaa alennuspäivien, kuten sinkkupäivän ja Black Fridayn alennukset reaaliajassa yhdelle sivulle yli 800:sta Suomessa toimivasta verkkokaupasta. Kun sopiva tarjous löytyy, voi tarkistaa tuotteen hintahistorian ja katsoa, onko hinta sillä hetkellä todella poikkeuksellisen hyvä. Tuotteelle voi asettaa myös hintavahdin, joka ilmoittaa kun tuotteen hinta laskee.

Ilmoitus

Tutkimus on toteutettu Bilendin Omnibus Paneelissa lokakuussa ja siihen vastasi 100 iältään 18-75-vuotiasta suomalaista.

 

***

 

Hintaoppaan suosituimmat tuotekategoriat sinkkupäivänä 2019

  1. Matkapuhelimet
  2. Kuulokkeet
  3. TV:t
  4. Pelikonsolit

Hintaoppaan suosituimmat tuotteet sinkkupäivänä 2019

  1. Apple AirPods (2nd Generation)
  2. Nintendo Switch
  3. Magnat Tempus 77 -lattiakaiutin
  4. Sony Playstation 4 Pro 1TB

(Lähde: Hintaopas)