X-Reality tärkeä teknologiatrendi

Nousee isoon rooliin seuraavan viiden vuoden aikana.

Ilmoitus

X-Reality teknologiat kuuluvat kymmeneen tärkeimpään teknologiatrendiin, jotka näkyvät seuraavan viiden vuoden aikana. Softabilityn Mikko Luukkonen kertoi Teknologinen murros ja mahdollisuudet oppilaitoksissa ja yrityksissä -tapahtumassa miksi yritysten tulisi ottaa X-Reality teknologiat osaksi liiketoimintaa jo nyt.

Softability oli mukana Teknologinen murros ja mahdollisuudet oppilaitoksissa ja yrityksissä -tapahtumassa Keravalla Keuda-talolla. Softabilityn Mikko Luukkonen kertoi tapahtumassa miksi yritysten tulisi ottaa X-Reality (XR) teknologiat osaksi liiketoimintaa jo nyt.

Ilmoitus

Immersiivisillä teknologioilla eli XR-teknologioilla tarkoitetaan lisätyn todellisuuden (AR), yhdistetyn todellisuuden (MR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) teknologioita. Kuluttajamarkkinoilla XR ei ole vielä päässyt osaksi arkea, mutta yritysmaailmassa, varsinkin teollisuudessa kyseiset teknologiat ovat jo osittain tuotantokäytössä ja maksavat investointinsa takaisin.

Esimerkiksi ilmailuteollisuuden laitevalmistajat Boeing ja Airbus saivat erittäin hyviä tuloksia valmistuksen käyttötapauksiin testatessaan Microsoft HoloLensia – kokoonpanon kesto väheni 25 % ja virheiden määrä aleni 60-70 % monimutkaisissa asennustöissä (Davies & Dumon 2018). Porschen pohjois-amerikkalaiset jälleenmyyjät testasivat myös älylaseja huollon etätuessa saavuttaen jopa 40 % ajanvähennyksen vaikeissa tai harvinaisissa auton korjaustöissä (Atheer 2018).

Luukkonen viittaa esityksessään Gartnerin todenneen XR-teknologioiden kuuluvan kymmeneen tärkeimpään teknologiatrendiin, jotka näkyvät seuraavan viiden vuoden aikana. Gartnerin mukaan vuoteen 2022 mennessä 70 % yrityksistä kokeilee, tutkii ja pilotoi X-Realitya yritys- ja kulutuskäyttöön, sekä 25 % yrityksistä on jo ottanut tässä vaiheessa XR-teknologioita tuotantokäyttöön (Gartner 2018). Harvard Business Review raportin mukaan 15 % yrityksistä olisi jo ottanut käyttöön vuoteen 2018 mennessä X-Reality ratkaisuja esimerkiksi kokoonpanon ja huollon tueksi, myyntiin ja markkinointiin sekä koulutuksiin (Montgomerie 2018).

Viisi syytä hyödyntää X-Realityä

Jotta yritykset ja oppilaitokset eivät jäisi kilpailijoidensa jalkoihin, Mikko Luukkonen listaa viisi syytä, miksi X-Realityn hyödyntämistä pitäisi alkaa miettimään osana liiketoimintaa jo nyt:

1.X-Reality markkinoiden koon ennustetaan kasvavan jopa 200 miljardiin dollariin seuraavan kymmenen vuoden aikana (jopa 100 miljardiin dollariin jo kolme vuoden sisällä).

2.X-Realityn käyttäjämäärä rupeaa lähentelemään yhtä miljardia. Mobiililaitteet mahdollistavat jo tänä päivänä, ja varsinkin tulevaisuudessa, X-Realityn hyödyntämisen arjessa. Yli ⅓ osa mobiilikäyttäjistä on jo tutustunut X-Realityyn (esim. Ikean sisustussovelluksen ja Pokemon Go:n kautta), ja ¾ näistä käyttäjistä käyttää jo kuukausittain X-Reality sovelluksia laitteellaan.

3.Yli 70 % Fortune 1000 yrityksistä näkee X-Realityn synnyttävän tuottoa sijoituksille.

4.Isot teknologiayritykset (esim. Google, Apple) näkevät X-Realityn olevan seuraava suuri juttu mobiilipuolella ja panostavat teknologian tukemiseen.

5.Investoijat olivat jo panostaneet aikavälillä 10/2017-10/2018 yli 7,2 miljardia dollaria erilaisiin X-Realitya kehittäviin yrityksiin (esim. Magic Leap, Varjo) ja investointien voidaan ennustaa kasvavan vielä tästä. (Inbar 2018)