Virtuaalivaikuttajat tulevat – ruotsalaisvauva kuohautti tunteita

Ruotsalainen vähittäistavaraketju ICA lanseerasi jokin aikaa sitten Elis-nimisen virtuaalivauvan.

Suloiseksi sylivauvaksi ajateltu animoitu virtuaalibaby sai kuitenkin aikaan rankan reaktioiden myrskyn. Useat pitivät nimittäin vauvan ulkonäköä luotaantyöntävänä ja jopa painajaismaisena.

Eliksen instagram-tililtä @bebiselis käy hyvin selväksi, että monilla on vaikeuksia sulattaa uutta ”vaikuttajaa”. Puolivuotisen ja ehkä maailman nuorimman vaikuttajan, virtuaali-Eliksen on tarkoitus jakaa elämänsä suuria ja pieniä asioita Instagram-tilillään, kuten ruokaelämyksiä, nukkumista, leikkejä ja muuta sen ikäisen elämään kuuluvia asioita. Tämä on seurausta sille, että vähittäistavarakauppa ICA on laajentanut lastenruokavalikoimaansa ja halusi luoda kanavan pienten lasten vanhemmille, jossa ICA:n asiantuntijat voivat antaa vinkkejä muun muassa juuri ruuasta.

Ilmoitus
Ilmoitus

 

ICA vastasi kritiikkimyrskyyn Ehandelin sisarsivustolle jokin aikaa sitten. Heidän mielestään vika ei ole animoinnissa vaan yhteiskunnassa.

- Se vain osoittaa kuinka pitkälle ulkonäön huomioiminen on mennyt yhteiskunnassa. Puhumme kuitenkin vauvasta – vaikkakin virtuaalisesta – ja kaikki lapset ovat hienoja omalla tavallaan. Kauhuvauva, jotkut sanovat, supervauva me sanomme ICA:ssa. Ihan kuten oikeatkin lapset Elis tarvitsee paljon rakkautta, huomiota eikä vähiten ruokaa, ICA:n PR-vastaava Katarina Selley sanoo Ehandelille.

 

Entä mikä sitten on juuri virtuaalisen vaikuttajan tarkoitus?

- Eliksen kautta toivomme pääsevämme osaksi pienten lasten vanhempien arkea, jossa he voivat tunnistaa omat tilanteensa ja saada vastauksia kysymyksiin, joita heillä on tuoreina vanhempina, Katarina Selley kertoo.

Maailmalla virtuaaliset vaikuttajat ovat entistä tavallisempia ja miljoonat ihmiset seuraavat heidän tekemisiään.

Ilmoitus
Ilmoitus

Tilaa

Ethän ole unohtanut uutiskirjettämme Ehandeluutiset?

Kiitos!