Virtuaalinen kokoelma H&M:lta: ”Ainutlaatuinen tilaisuus auttaa muotiteollisuutta”

“Ei puhuta mistään pienistä voitoista”.

H&M Foundation on riippumaton säätiö, jota H&M Groupin perustaja ja pääomistaja Stefan Persson rahoittaa yksityisesti. Organisaatio tekee töitä edistääkseen kestävää kehitystä alalla, kohti kierrätyksellistä muotiteollisuutta, innovatiivisella tavalla. Toisin sanoen he luovat, rahoittavat ja jakavat erilaisia ratkaisuja muille toimijoille.

Nyt H&M Foundation on lanseerannut virtuaalisen kokoelman, joka kulkee nimellä “The Billion Dollar Collection” ja se sisältää kymmenen eri vaatekappaletta. Jokaisen vaatteen on luonut jokin start up-yhtiö, joka haluaa niin ikään ratkaista ongelmat kestävällä ja innovatiivisella tavalla. Virtuaaliset vaatteet ovat saaneet hintalapun, mikä vastaa summaa, jonka jokainen start up tarvitsee voidakseen viedä projektinsa läpi.

Ilmoitus

Kampanjalla H&M Foundation haluaa näyttää, että useat innovatiiviset toimijat haluavat muuttaa muotiteollisuutta.

Tänä päivänä asiakkaat vaativat enemmän kuin koskaan kestävää muotia, samalla kun yhtiöt puhuvat muutoksesta. Kuitenkin monet vasta perustetut yritykset kamppailevat miten he saisivat tarvittavan tuen voidakseen viedä projektinsa läpi siinä määrin, että muutoksella on merkitystä tai että he voivat edes aloittaa pilotin, yhtiö kirjoittaa lehdistötiedotteessa.

Mukana olevat kymmenen toimijaa on valittu eri puolilta maailmaa ja käsittää eri alueita materiaalista säästäväisyyteen. Kokoelma on luotu tietokoneella luoduilla Mackevision-kuvilla, mikä on osa Accenture Interactivea, viimeisimmällä CGI-hahmosuunnittelutekniikalla. H&M Foundation kertoo vielä, että mikäli kaikki kymmenen start upia saavat tarvitsemansa tuen, digitaalinen kokoelma luodaan myös oikeasti ja sitä valmistetaan suuremmassa skaalassa.

Olemme tehneet töitä monien eri innovaattoreiden kanssa vuosien ajan ja voin kokemuksesta sanoa, että suurin haaste on, mitä tulee ideoiden toteuttamiseen, on juuri rahoitus. Toinen asia on yhteistyöpartnerit, muotiyritysten ja toimittajien muodossa, jotka haluaisivat toteuttaa ideat, H&M Foundationin johtaja Diana Amini sanoo.

Tällä kampanjalla haluamme lisätä tietoisuutta, minkä vaikutuksen kestävät innovaatiot voivat luoda, jos annamme niille mahdollisuuden kasvaa. Yhdessä voimme luoda muutosta muotialalle, jossa kestävyys ja innovaatiot toteutetaan tavanomaisena käytäntönä. Nyt on tämän aika.

Ideat käytiin perusteellisesti lävitse, kun kymmentä toimijaa valittiin, ja silmällä pidettiin YK:n kestävyystavoitetta 2030. Näillä kymmenellä toimijalla on analyysin mukaan suuri positiivinen vaikutus planeettaan, jos niiden annetaan kasvaa.

Eikä puhuta mistään pienistä voitoista – esimerkiksi yksi näistä yrityksistä pystyy arvion mukaan tavoittamaan vuosittaisen nettovähennyksen 720 000 tonnilla hiilidioksipäästöjä vuoteen 2030 mennessä.

Ilmoitus