Vinyylilattia lähti maailman valloitukseen – ”Lapuasta lattiapääkaupunki”

Kaikki alkoi remontista – liikevaihto Suomessa on jo yli 3 miljoonaa euroa.

Jukka-Pekka Kallio alias Bambumies alkaa olla Suomessa jo tuttu nimi. Kodinlattiaremontti ja työttömäksi jääminen olivat kipinät, jotka saivat hänet ryhtymään yrittäjäksi. Tarkemmin sanoen lattiakauppiaaksi ja ensialkuun hänen tavaramerkkinsä olivat bambulattiat. Bambulattiat löytyvät edelleen yrityksen valikoimasta omalta kotisivultaan, mutta ne eivät ole oikeastaan koskeen lyöneet kunnolla itseään läpi Pohjoismaissa.

Pian lattioista tuli kuitenkin Kallion leipäpuu ja yrityksen hitti nyt ovat uuden sukupolven vinyylilattiat, joita hän myy Suomen lisäksi Ruotsissa ja vähän aikaa sitten yhtiö rantautui myös Saksan markkinoille.

Ilmoitus

Viidessä vuodessa yrityksen liikevaihto on kasvanut tyhjästä yli kolmeen miljoonaan euroon vuodessa. Lattiamateriaalia Kallion yrityksen kautta lähtee vuositasolla 100 000 neliömetriä. Hän on tyytyväinen rakettimaiseen kasvuun.

Tehtiin heti oikein. Aloitettiin verkkokauppa ja ollaan menty Googlen hakukoneen mukaan ja brändätty sen mukaan hakukoneoptimoinnilla, Kallio kertoo.

Hän sanoo tienneensä, miten asiaa pitää lähteä rakentamaan, vaikka hänellä ei varsinaisesti ollut taustaa verkkokauppayrittäjänä. Kallion lattiamyynti on sataprosenttisesti onlinemyyntiä.

 

Lattioiden IKEA

Kallion yritys panostaa nyt täysillä kasvuun, myös kansainvälisesti, ja heidän pääkallopaikalleen Lapualle on nousemassa muun muassa uusi showroom. Tavoitteena ei ole enempää eikä vähempää kuin se, että yhtiö nousee vielä jonain päivänä lattioiden IKEAksi.

Lapuasta tulee lattioiden pääkaupunki, Kallio heittää.

Tällä hetkellä koko myynti hoituu verkkokaupan kautta, vaikka hänellä on käynyt mielessä hankkia myös jälleenmyyjäverkostoa.

Käytännössä lattian ostaminen verkosta tapahtuu niin, että asiakas tilaa näytepalat – tai tämähän on vapaaehtoista - ja valitsee niistä mieleisensä, jonka jälkeen tehdään tilaus. Helposti asennettava lattia tulee kotiovelle saakka.

Ilmoitus

Nordic floors kokeili niin ikään myyntiä Amazonilla, jossa heillä on edelleen tili, mutta lattiat ovat heidän kokemuksensa mukaan liian isoja tuotteita markkinapaikalle.

 

”Pöhinää pönttöön”

Tällä hetkellä Kallion yrityksessä on kova meno päällä. Yritys kasvaa ja verkkokauppaa on kehitettävä. Yhtiö panostaa täysillä mainontaan Facebookissa ja Googlessa, minkä lisäksi heiltä tulee päivittäin materiaalia sosiaalisiin medioihin.

Pöhinää pönttöön, kuten meillä sanotaan, hän heittää ja selittää, että tarkoittaa tällä sitä, että koko ajan tapahtuu jotain.

Nordic floorsin asiakkaat ovat pääosin yksityisiä, mutta myös jonkun verran urakoitsijoita, jotka remontoivat vanhoja asuntoja. Bambulattiaakin menee vähän, mutta pääasiassa julkisiin tiloihin tai esimerkiksi päiväkoteihin.

Vinyylilattia on Kallion mukaan tämän päivän trendi ja kaukana siitä 70-luvun muovimatosta, jonka monet muistavat.

Se on aidon näköinen, Kallio sanoo.

Vinyylilattia on osaksi kiviseosta ja se on kova ja kestävä materiaali, minkä lisäksi sen asentaminen on helppoa.

Kasvu on ollut kovaa, Jukka-Pekka Kallio sanoo yrityksen rakettimaisesta noususta ja kansainvälitysmisestä varsinkin naapurimaassa Ruotsissa.