Vilkkaan verkkokauppaindeksi: Verkkokauppa ponkaisi hurjaan kasvuun – kertoo samalla futuristiset ennusteet

Vilkas Group on tuottanut verkkokauppaindeksiä 15 vuotta. Verkkokauppa on kasvanut 4900 prosenttia sinä aikana.

Alustatoimittaja Vilkas Group julkaisi tänään perinteisen verkkokauppaindeksinsä, joka tarkastelee yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä. Sen mukaan verkkokauppa ponkaisi jopa 70 prosentin kasvuun koronavuonna. Yhtiö ennakoi samalla Ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa miltä tulevaisuus Suomessakin saattaa näyttää.

Jos katsotaan tarkasti ensimmäisestä koronapiikistä vuosi eteenpäin, verkkokaupan kasvu kipuaa jopa 70 prosenttiin. Kvartaaleissa katsoen, korona nostatti verkkokauppaa reilusti yli 60% huhtikuun alusta 2020 maaliskuun loppuun 2021,Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski kertoo tänään julkaistussa tiedotteessa.

Ilmoitus

Hurjan myynnin kasvun myötä on hänen mielestään aika tarkastella kokonaisuutta eli kaupan, teknologian ja ihmisen käyttäytymisen vuorovaikutusta.

Koronavuoden kasvu oli huikea. Mutta entä jos katsomme kasvun viimeisten 15 vuoden ajalta? Se oli 4900% - toisin sanoen verkkokauppa on kasvanut 50-kertaiseksi. Se laittaa kysymään, entäpä seuraavien 15 vuoden aikana? Korkiakoski sanoo ja jatkaa:

Olemme arvioineet, että verkkokauppa ohittaa perinteisen kaupankäynnin jo viiden vuoden sisällä. Muutos 15 vuoden sisällä tulee kuitenkin olemaan paljon syvällisempi ja muuttamaan elämäämme paljon enemmän, kuin vain verkkokaupan määrällinen kasvu antaisi ymmärtää. 15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme, ja ratkaisut voivat olla nykytilanteesta katsoen yllättäviäkin.

 

Älyvessa analysoi terveydentilaa ja jääkaappi tilaa ruuat puolestasi

Korkiakosken mukaan pandemia on totuttanut ihmiset luottamaan verkkokauppaan aiempaa enemmin. Seuraavaksi onlineostoille vetää rationaalinen laiskuus, terveystietoisuus, ekologisuus ja ekonomisuus.

Stanfordin yliopisto on jo kehittänyt äly-WC:n. Älykäs pönttö voi analysoida tuotoksemme ja ilmoittaa terveysriskeistä, ja samalla ohjata ruokatottumuksiamme tarvittavaan suuntaan. Kun tämä yhdistetään älykkäisiin jääkaappeihin, jotka tilaavat ruokaa puolestamme ja torjuvat ruokahävikkiä, meillä on tiedossa ruoan verkkotilaamisen täysi vallankumous. Paitsi että saamme ruoat kotiin minimaalisella vaivalla, valintamme saadaan yhä terveellisemmiksi. Robotit ja tekoäly tulevat yhä enemmän avuksemme ja hoitavat erilaiset tilauksemme verkossa, Korkiakoski arvioi.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja seuraa verkkokaupan muutosta ohjelmistoalan näkökulmasta ja näköalapaikalta.

70 prosentin vuosikasvu on käänteentekevä loikka, jopa ainutlaatuisen nopea muutos kaupankäynnissä. Toivon, että tämä johtaa myös läpi koko yrityskentän ymmärrykseen siitä, että verkon yli tapahtuvaan kauppaan, automaatioon ja API-strategiaan eli ohjelmointirajapintojen hyödyntämiseen on viimeistään nyt satsattava vahvasti – sillä niin tekevät jo kotimaiset sekä globaalit kilpailijat. Kaikista yrityksistä on tulossa siinä mielessä softayrityksiä, että digitalisoitumisen mahdollisuudet sivuuttavat yritykset tulevat yksinkertaisesti kuihtumaan kovassa kilpailussa pois markkinoilta, Roiha sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Roihan mukaan koko laiteympäristö on siirtymässä verkkoon jopa siinä määrin, että paluuta ei enää ole.

Softa on valloittanut maailmaa monin tavoin, ja nyt tämä maailmanvalloitus jatkuu kiihtyvällä vauhdilla yhä älykkäämpien laitteiden kautta. Auto pysäköi pian itseään ja tilaa lisäksi itse omat huoltonsa. Kaikki vähääkään arvokkaammat laitteet saavat softasta älykkäitä lisäominaisuuksia, joihin sisältyy esimerkiksi omatoimista varaosien tilaamista, tietysti verkossa. Teollisuudessa erilaiset verkkoon liitetyt anturit ja etäjärjestelmät voivat hoitaa automaattisesti uusia tilauksia – verkkovallankumous etenee yhtä lailla kuluttajapuolella kuin teollisuudessakin, Roiha sanoo.

Korkiakoski ennakoi niin ikään tulevaisuuden megatrendejä ja luo arkea helpottavan kuvan – tai miten sen tulkisee: osa karvastelee jo nyt kansainvälisten IT-jättien tietojen keruuta ja henkilökohtaisen integriteetin haavoittuvaisuutta.

Tässä on kyse ihmisten yhä vaativampien odotusten, teknologian kehityksen, terveystietoisuuden ja ilmastovaatimusten yhteisvaikutuksesta. Tehokkuus, tarkat tuotetiedot ja ostamisen helppous ovat valttia. Tekoälyyn pohjaava henkilökohtainen assistentti voi huolehtia simppeleistä hankinnoistamme ja ehdottaa isompia hankintoja esimerkiksi tarjousten perusteella. Sama logiikka pätee laajemminkin. Miksi teollisuus metsästäisi ihmisvoimin hinta-laatusuhteeltaan edullisimpia komponentteja, jos tekoäly voi tehdä sen paremmin? 15 vuoden sisällä verkon äly dominoi, Korkiakoski sanoo.