Verkkokauppa kasvaa suhdanteesta riippumatta

Paytrailin Verkkokauppa Suomessa 2019-raportin mukaan verkkokauppa on kasvussa, vaikka yleinen markkinatilanne hiipuu.

Raportin mukaan loppuvuodesta 2019 on tulossa talouskasvun kannalta aiempaa laimeampi. Se heijastuu myös verkkokaupan puolelle, mutta yleistä vähemmän ja viime vuoteen verrattuna verkkokauppa Suomessa on noin 11 prosentin kasvussa.

–  Yleinen kaupan kasvu Suomessa on tänä vuonna vaatimatonta, korkeintaan muutaman prosentin luokkaa. Siihen verrattuna 11 prosentin kasvu verkkokaupassa on suuri. Raporttimme mukaan verkkokaupankäynnin suuruus Suomessa on vajaan neljäntoista miljardin euron luokkaa, Paytrail Oy:n toimitusjohtaja Markus Laurio kertoo yhtiön tiedotteessa.

Ilmoitus

 

Helppoa ja nopeaa

Verkossa shoppaillaan, koska se on helppoa ja säästää aikaa. Verkkokaupat ovat myös riippumattomia aukio-oloajoista, minkä lisäksi tuote- ja hintavertailu on helppoa. Suomalaisessa verkkokaupassa hintojen merkitys on pudonnut vuosi vuodelta, mutta neljäntenä syynä verkkokaupassa tehtyyn ostoon on huokea hinta.

Ulkomailta ostettaessa hinta sen sijaan on merkittävin syy. Suomalaisten kuluttajien ostot ulkomaisissa verkkokaupoissa eivät kuitenkaan ole lisääntyneet samassa suhteessa kuin aiemmin.

– Arvioimme tämän johtuvan siitä, että saatavuus on parantunut ja hinnat ovat kilpailukykyisempiä myös kotimaisissa verkkokaupoissa, Laurio sanoo.

Palveluiden osuus verkkokaupassa on jatkuvassa kasvussa niiden digitalisoinnin myötä. Suurin sektori on matkustaminen.

 

Mobiililaitteella ostaminen kasvaa

Paytrailin tutkimuksen mukaan verkkopankki on edelleen suomalaisten suosima maksutapa. Tuotteiden katselu ja maksut hoidetaan kuitenkin enenevissä määrin matkapuhelimella.

Mobiilimaksutavoista suosituin on MobilePay.

Ilmoitus

– Tänä vuonna sen markkinaosuus jopa tuplaantuu kahdeksaan prosenttiin, mikä on valtava muutos konservatiivisella toimialalla, Laurio toteaa.