Verkko-ostoksia tehdään eniten maanantaisin – määrä laskee viikonloppua kohti

Kauppa kiihtyy iltaisin.

Kuukaudella ei ole väliä kun suomalainen tekee ostoksia verkkokaupoissa. Sen sijaan päivä ja aika määrittää ostosten määrän.

Ilmoitus

Maksupalveluvälitys Paytrail keräsi tietoja palvelun kautta tehtyjen ostosten päiväkohtaisista määristä vuoden 2017 jokaiselta viikonpäivältä. Sen mukaan verkko-ostoksia tehdään eniten maanantaisin. Perjantai aamupäivät ovat viikon vilkkaimpien ostoaikojen joukossa, mutta tehtyjen ostosten määrä alkaa laskea varsin voimakkaasti klo 15 jälkeen. Ostovolyymi nousee jälleen merkittävästi sunnuntaina klo 15 jälkeen. Sunnuntaisin on havaittavissa ostovolyymin suurin kasvu koko viikon osalta.

Yhdeksän jälkeen

Verkkokauppojen ostovolyymissa on kaksi selkeää piikkiä päivän aikana. Ensimmäinen on heti arkiaamuisin klo 10-11 välillä ja toinen iltaisin klo 21-22 välillä. Perjantait ja lauantait ovat poikkeuksia, silloin on vain yksi ostopiikki, joka sijoittuu aamupäivään.

Heinäkuun loma-aika ei näytä merkittävästi vaikuttavan myyntikelloon. Päiväkohtaisissa ostovolyymeissa on hieman enemmän hajontaa, mutta edelleen maanantait ovat vilkkaimpia ostospäiviä verkkokaupoissa.

Viikonloppu sen sijaan näyttää alkavan heinäkuussa aiemmin, sillä perjantaisin tehtyjen ostosten määrä alkaa laskea jo klo 12 jälkeen.