Tuore verkkokauppaindeksi: Verkosta ostetaan vähemmän, mutta kalliimpaa

”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”

Verkkokauppaan käytettiin vuoden toisella neljänneksellä 15 prosenttia enemmän rahaa edellisvuoteen verrattuna, kertoo alustatoimittaja Vilkas Groupin eilen julkaistu indeksi.

Tilausmäärät ovat pudonneet hieman vuoden 2020 pandemiavuoden toiseen neljännekseen verrattuna, mutta kuluttajat pistävät enemmän rahaa ostoihinsa. Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakosken mukaan tämä osoittaa, että verkkokaupan kasvu on pysyvää.

Ilmoitus

Vaikka pandemiatilanne on viime vuoteen verrattuna jo selvästi normalisoitunut, verkkoon tiensä löytäneet asiakkaat ovat sinne myös jääneet. Toinen merkittävä johtopäätös koskee sitä, mitä verkossa ostetaan: Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa, hän sanoo,

Numeroina verkkokauppaindeksin mukaan tilausmäärät ovat laskeneet 12 prosenttia, mutta myynti on kivunnut samanaikaisesti 15 prosenttia ylöspäin. Sen ansiosta keskimääräisen ostoskorin koko kasvoi jopa 30 prosenttia.

Muutos on huomattu myös maksupalveluyhtiö Klarnassa.

Pandemian aikana moni varsinkin seniori on tehnyt digiloikan verkko-ostamisen maailmaan. Vaikka moni onkin varmasti kaivannut kivijalassa asioimista ja shoppailun sosiaalista puolta, samalla uudet, pandemian aikana opitut kulutustottumukset - kuten nettishoppailu - näyttävät pitävän pintansa, Klarna Suomen maajohtaja Jacob Segercranzt sanoo.

Hänen mukaansa menestyksen avaimet on nähtävissä osaamisessa.

Voittajia ovat ne, jotka ovat osanneet sopeutua kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin, Segercranzt kertoo ja jatkaa:

Ne, jotka ovat osanneet tarjota jotain uutta ja asiakkaisiin vetoavaa, korjaavat pysyvät hyödyt. Yhteiskunnan hiljalleen auetessa ja kuluttamisen osin palatessa kivijalkaan, ensiluokkainen digitaalinen ostokokemus tulee olemaan ratkaisevaa asiakaslojaalisuudelle verkkokaupassa. Myös kiihtynyt globaali kilpailu korostaa tarvetta kehittää verkkokauppaa asiointikokemus edellä tarjoamalla mm. nopeita toimituksia, kuluttajakeskeisiä ratkaisuja ja maksutapoja ja tietysti avuliasta asiakaspalvelua asiakkaan omalla kielellä.

 

Ilmoitus

Kellopuoti yksi menestyjistä

Yksi Vilkkaan haastattelemista korona-ajan voittajista on Kellopuoti, joka on kääntänyt pandemian voitokseen panostamalla asiakkaidensa toiveisiin.

Laatutuotteissa kuten kalliimmissa kelloissa ja koruissa kaivataan kotimaisuutta, kestävyyttä ja henkilökohtaisuutta. Ihan selvästi tähän on vaikuttanut pandemia-aikana muuttunut ajatusmaailma. Meillä myydään paljon mm. Aarni-kelloja, joissa materiaalina on ekologisesti kestävä kotimainen puu. Henkilökohtaisuus on helppo toteuttaa kauniilla kaiverruksella, samaten vaikkapa puiseen kuksaan, Kellopuoti-perheen toista sukupolvea edustava Hannele Mähönen sanoo.

Kellopuodin myynnissä näkyy varsinkin panostus kalliimpiin tuotteisiin.

Keskiostos on kasvanut ja koko voluumi on noussut hurjasti viime vuoden aikana, sekä euromääräisesti että asiakasmäärissä laskettuna. Meidän mittareillamme luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää. Tällä on tietysti ollut erittäin suuri myönteinen vaikutus koko liiketoimintaamme, ja hyvin toimiva verkkokauppamme on ollut ratkaisevan tärkeä osa kasvua, Hannele Mähönen kertoo.

Vilkkaan indeksi perustuu yli 2000 verkkokaupan todelliseen myyntiin.