Tuore tutkimus: Mainostajat eivät ihan tarkkaan tiedä mitä evästeiden loppuminen tarkoittaa

”Vain joka kymmenennelle mainostajalle on täysin selvää, miten kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen vaikuttaa yrityksen markkinointiin."

Mainonnan teknologiayritys Adform ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland tekivät maalis-huhtikuun aikana tutkimuksen, jossa kysyttiin mainostajilta mitä he ajattelevat kolmannen osapuolen evästeiden loppumisesta, mainostamisen näkökulmasta.

Evästeiden loppuminen liittyy Chrome-selaimeen, joka lopettaa kolmannen osapuolen evästeiden tukemisen ensi vuoden aikana. Muutos vaikuttaa mainonnan kohdentamismahdollisuuksiin.

Ilmoitus

Tutkimuksen valossa vain joka kymmenes mainostaja on täysin selvillä, miten tämä tulee vaikuttamaan yrityksen markkinointiin. Myös vain alle kymmenesosa on tietoisia, miten evästeet korvataan mainonnan kohdentamisessa, vaikka 85 prosenttia pitää korvaavan ratkaisun löytymistä oleellisena.

Vaikka muutos tulee melko pian, tutkimuksemme perusteella kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumiseen liittyy vielä epäselvyyttä. Korvaavan ratkaisun löytämistä pidetään kuitenkin tärkeänä, ja viimeistään nyt onkin toimialalla oikea aika analysoida nykytilanne ja yhdessä mainostajien, teknologiatoimittajien ja medioiden kanssa kartoittaa korvaavia ratkaisuja evästeiden jälkeiseen mainontaan. Adformin ratkaisut keskittyvät ensikäden evästeisiin, jotka perustuvat esimerkiksi kirjautumiseen tai vaihtoehtoisesti julkaisijan asettamaan ensimmäisen osapuolen evästeeseen. Niissä positiivista on se, että evästeet ovat pitkäkestoisempia, ratkaisu toimii kaikissa selaimissa ja että vapaus valita säilyy kuluttajalla. Nykyiset kyvykkyydet eivät katoa, vain toteutustapa muuttuu, Adformin Suomen-maajohtaja Jan Ketonen sanoo tiedotteessa.

Vajaat 31 prosenttia kertoi, että yritys on riittävästi valmistautunut evästeiden poistumiseen, mutta vain pieni on sitä mieltä, että yritys on täysin valmistautunut tulevaan muutokseen.

Olemme IAB:lla myös apuna oikeiden kumppaneiden ja käytäntöjen löytämisessä. Järjestämme aiheesta myös webinaareja sekä jäsenillemme että myös muille kiinnostuneille. Vielä ei ole myöhäistä aloittaa korvaavien mainonnan kohdentamisratkaisujen kartoittaminen, IAB Finlandin toiminnajohtaja Pasi Raassina kertoo.

Tutkimukseen osallistui 52 suomalaista markkinointipäättäjää.