Teknologia ja some kuuluu suomalaisten lomaan – kohtuudella

Kolmasosa ei käytä somea lomalla.

Ilmoitus

Sosiaalinen media on kiinteä osa suomalaisten arkea, mutta lomakauden alkaessa moni harkitsee oman somenkäytön määrää. Viidesosa suomalaisista yrittääkin välttää somen käyttöä loman aikana, mutta monelle se on mukava tapa jakaa lomakuulumisia kuvien ja muiden päivitysten muodossa. Lento- ja hotellihakukone momondo.fi selvitti kansainvälisessä matkailututkimuksessaan suomalaisten teknologian käyttöä lomalla.

Lomalla pääsee toteuttamaan itseään monin eri tavoin, mutta yhtä tärkeää ellei tärkeämpää lomaillessa on lepääminen. Työstä ja arjesta palautuminen on yksi loman perustarkoituksista, ja monille kesäloma on vuoden pisin loma. Erityisesti asiantuntijatehtävissä työskenteleville se saattaa olla vuoden ainoa kunnon mahdollisuus irtautua kuormittavasta arjesta.

- Useat asiantuntijat suosittelevat rajoittamaan sosiaalisen median ja muun viestintäteknologian käyttöä lomalla. Vähintäänkin somen käyttö kannattaa rajoittaa vain omiin henkilökohtaisiin tileihin ja jättää työsähköposti ja muut työhön liittyvät viestimet loman ajaksi rauhaan, ja tutkimuksemme mukaan suomalaiset noudattavatkin tätä ohjetta sangen hyvin, kommentoi momondon Suomen markkinointipäällikkö Jenna Perus. Kun lomalla irtautuu työsähköpostista ja muista arjessa kovassa käytössä olevista sovelluksista edes hieman, voi lomakohteessa seikkailuun uppoutua kokonaisvaltaisemmin.

Suomalaisista lähes puolet välttää lomallaan työperäisiä sähköposteja (47 prosenttia), työpuheluita (44  prosenttia) ja työhön liittyviä tekstiviestejä (43 prosenttia).

Sekä hyötyä että haittaa

Vaikka nykyinen teknologia mahdollistaa harmillisella tavalla töiden läsnäolon myös lomalla, on siitä ennen kaikkea kuitenkin iloa ja hyötyä. Tutkimukseen vastanneista suomalaisista yli puolet (57 prosenttia) käytti GPS-paikannusta apuna lomakohteessa navigoinnissa. Myös ravintoloiden valitseminen ja kohteiden kiertely helpottuu, kun matkakohteen palveluiden ja nähtävyyksien saamien arvostelujen lukeminen on mahdollista netin kautta (43 prosenttia vastaajista).

Sosiaalisen median käyttö lomalla puolestaan jakoi suomalaiset kahteen leiriin – vastaajista hieman yli kolmasosa (38 prosenttia) kertoi lataavansa someen kuvia ja viidennes (20 prosenttia) kertoi kirjoittavansa somepäivityksiä lomaillessaan. Toisaalta niin ikään yli kolmasosa (38 prosenttia) suomalaisista ei käytä somea lomalla lainkaan. Naiset ovat jonkin verran miehiä aktiivisempia lomalta somettajia.