Tavoitteena verkkokaupan myynnin kaksinkertaistaminen – Indiska uskoo suomalaisiin

Kansainväliset toimijat tuovat kilpailua.

Suomalaiset ovat jo aikaisemmin päässeet nauttimaan ruotsalaisen Indiskan verkkokaupan antimista, mutta ainoastaan englanninkielisten sivustojen kautta. Kerroimme kuitenkin äskettäin, että Indiska lanseerasi uudet sivustot suomenkielellä ja nyt tavoitteena on vähintään kaksinkertaistaa myynti Suomen verkkokaupassa.

Ilmoitus

Suurin syy sivustojen avaamiseen suomenkielellä on Indiskan mukaan päästä lähemmäksi suomalaisia asiakkaita.

- Uskomme, että paikallinen kieli antaa paremman ostokokemuksen. Lisäksi Suomen markkinoilla arvostetaan tiedonsaantia suomeksi, toteaa Indiskan toimitusjohtaja Karin Lindahl.

Korkeat logistiikkamaksut haasteena

Suurta eroa toimitusjohtaja ei kuitenkaan loppujen lopuksi näe Suomen ja Ruotsin markkinoilla.

- Pankkikriisi vaikutti Suomen talouteen kovemmin kuin Ruotsin, ja siksi ostovoima on Suomessa ollut alempi ja hinnan merkitys suurempi. Tuotetasolla näemme, että suomalaiset asiakkaat pitävät yhä enenemissä määrin vahvoista väreistä, joten uskon, että päivitetty strategiamme useilla väreillä ja kuvioilla sopii suomalaiselle asiakkaalle hyvin, Lindahl huomauttaa.

Koska Lindahl ei muutenkaan näe Pohjoismaiden markkinoissa suuria eroja, hän kokee, että myös haasteet ovat samankaltaiset.

- Kansainväliset toimijat ja uudet verkkokaupat tuovat mukanaan kovempaa kilpailua. Lisäksi asiakkaiden suurentuneet vaatimukset uutuuksien esittelyyn hyvin hinnoin ja oikealla laadulla tuo haasteita. Suomi on Ruotsin ja Norjan tapaan pitkiä mutta harvaan asuttuja maita, joissa logistiikkamaksut nousevat pilviin, ja tämäkin tuo haasteita verkkokaupalle.

Panostus näkyvyyteen

Odotukset suomenkieliselle verkkosivustolle ovat kuitenkin kovat. Indiskan tavoitteena on kaksinkertaistaa verkkokaupan myynti.

- Suomessa, jossa meillä on edelleen suhteellisen vähäistä myyntiä verkkokaupassa, tavoittelemme jopa suurempaa kasvua. Pitkän ajan tähtäimenä on saada hyvällä sivustolla, raikkailla liikkeillä ja yhä houkuttelevammalla valikoimalla lisättyä tuotemerkkitietoisuutta ja nostaa entisestään myyntiä sekä verkossa että kivijalkaliikkeissä, Lindahl kertoo.

Ilmoitus

Toimitusjohtaja toteaa samaan hengenvetoon, että tämän aikaansaamiseksi yrityksen on oltava vikkelä liikkeissään ja tarvittaessa mukauttamaan itseään suomalaiselle asiakkaalle sopivaksi.

- Meidän on panostettava myös näkyvyyteen, jotta useampi suomalainen asiakas huomaa Indiskan. Oikealla tuotteiden kohdistuksella saamme huippumyynnin ja tyytyväiset asiakkaat.