”Tavoitteena naisedustuksen lisääminen teknologiatiimeissä”

”Tavoitteena olla inklusiivinen yli sukupuolirajojen – investoi viisi miljoonaa euroa naisten lisäämiseen teknologiatiimeissä.”

Zalando julkaisi ensimmäisen vuosittaisen monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta koskevan raporttinsa, joka kantaa nimeä do.BETTER.

Pyrimme olemaan monimuotoinen ja inklusiivinen yritys, koska se tekee meistä entistä menestyneemmän pitkällä aikavälillä. Investoiminen monimuotoisuuteen ja inklusiivisuuteen on muutakin kuin vain liiketoimintastrategia. Se on yksinkertaisesti oikea tapa toimia. Visiomme on tulla muodin lähtöpisteeksi Euroopassa ja haluamme kutsua kaikki mukaan tälle matkalle. Vaikka olemme vielä alussa tavoitteidemme kanssa, edistysaskeleemme osoittavat suunnan olevan oikea, Zalandon toimitusjohtaja Rubin Ritter sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Erityisen tärkeänä Zalando pitää teknologiatiimien monimuotoisuutta ja he haluavat lisätä naisten osuutta näissä 40-60 prosenttiin vuoteen 2023 mennessä. Naisten osuus Zalandon teknisestä työvoimasta on tällä hetkellä 17 prosenttia, mikä vastaa keskimääräistä naisedustusta saksalaisissa teknologiayhtiöissä.

Zalandon ohjelmistopäivitysten parissa työskentelee noin 10 prosenttia naisia, mutta tuote- ja palvelusuunnittelussa naisten osuus on jo 52 prosenttia. Zalandon mukaan naisedustus suomalaisissa teknologiayrityksissä on keskimäärin 22 prosenttia.

Koska naiset hyödyntyvät paljon heidän verkkoalustansa palveluita, naisten rekrytoiminen teknologiatiimeihin on jo siitä syystä tärkeää. Näin saadaan menestyksekkäämpiä palveluita kohderyhmälle.

Muotijätti kertoo investoivansa 5 miljoonaa euroa lisätäkseen naisten osuutta sekä heidän henkilökohtaiseen kehittämiseensä teknologiatiimeissä. Zalando aikoo panostaa myös työnantajabrändiin ja markkinointistrategian parantamiseen.

Tulevaisuudessa raportti do.BETTER julkaistaan vuosittain.