Suomalaiset shoppaavat nyt työajalla

Sunnuntai on silti ylivoimaisesti suosituin ostopäivä.

Maksupalveluyritys Klarna teki ostoindeksin, josta selviää, miten suomalaiset ovat muuttaneet ostokäyttäytymistään viime viikkojen aikana.

Sunnuntai-illat ovat jo pitkään olleet verkkokauppiaan mieleen, sillä silloin tehdään eniten ostoksia. Klarnan tuore indeksi osoittaa kuitenkin, että nyt ostoksia tehdään enemmän pitkin viikkoa ja erot viikonpäivien välillä ovat alkaneet tasaantua. Indeksi osoittaa myös, että shoppailuun käytetään nyt enemmän aikaa – kesken työpäivän.

Ilmoitus

Verkko-ostoon käytetyn ajan prosenttiosuus on nimittäin kasvanut kello 7-18 välillä ja eniten ostosten osuus on lisääntynyt 14-15 välillä.

Klarnan aiempien tutkimusten valossa tämä ei kuitenkaan ole täysi yllätys. Noin puolet suomalaisista eli 46 prosenttia shoppailee työajalla vähintään kerran vuodessa. Joka kymmenes 18-35-vuotias on myös shoppaillut työpaikan vessasta käsin.

Suomalaiset näyttävät siis tekevän ostoksia aiempaa enemmän päivisin nyt, kun töitä tehdään etänä. Monien suomalaisten arjen aikataulut ovat myös muuttuneet lomautusten vuoksi, Jannica Nyman, Klarnan Suomen markkinointijohtaja toteaa.

Samanlainen suunta on myös muissa Pohjoismaissa.

Indeksin mukaan maantieteellisesti tarkasteltuna Lapissa, Pohjanmaalla, Kainuussa ja Ahvenanmaalla verkko-ostosten suhteellinen osuus on laskussa, kun taas Pirkanmaan, Uudenmaan ja Pohjois-Savon asukkaat ovat lisänneet osuuttaan.

 

Naiset ostavat nyt elektroniikkaa ja miehet ruokaa

Entä miten suomalaiset sitten käyttävät rahansa? Indeksin mukaan naiset ovat alkaneet laittaa rahaa elektroniikkaan. Miesten keskuudessa taas päivittäisten ruokaostosten ja lastentarvikkeiden osuus on suurimmassa kasvussa.

18-35-vuotiaat ovat alkaneet kuluttaa viime viikkojen aikana lastentarvikkeisiin, kun taas sitä vanhemmat, 36-55-vuotiaat sekä yli 56-vuotiaat laittavat pragmaattisesti leijonanosan verkko-ostoksiin käytetyistä rahoista ruuan ja juomien hankkimiseen. Elektroniikkahankintojen osuus on kuitenkin kasvanut kaikissa ikäryhmissä.

Ilmoitus

Näyttäisi siltä, että nuoremmat kuluttajat ovat asettaneet etusijalle kotiolojen helpottamisen, kuten lastentarvikkeet ja elektroniikan. Vanhemmat ikäryhmät puolestaan ovat tehneet suhteessa aiempaa enemmän päivittäisiä ruokaostoksia verkossa, mikä selvästi viittaa siihen, että monet testaavat nyt ensimmäistä kertaa ruokaostosten tilaamista kotiin, Nyman jatkaa Klarnan tiedotteessa.