Sonoksella 86 miljoonan verkkokauppa – matkalla pörssiin

Toivoo arvioiden nousevan kolmeen miljardiin dollariin.

Sonos, joka on niittänyt mainetta langattomien kaiuttimien markkinoilla, on anonut listautumista pörssiin Yhdysvalloissa. Yhtiön liikevaihto viimeisellä tilikaudella omassa verkkokaupassa oli vajaat 99 miljoonaa dollaria eli noin 86 miljoonaa euroa. Kyseinen summa vastaa kuitenkin vain kymmentä prosenttia Sonoksen kokonaisliikevaihdosta, joka suurimmaksi osaksi tulee kivijalkakaupoista ja jälleenmyyjiltä.

Ilmoitus

Internet Retailer kertoo, että Sonos toivoo arvioinnin nousevan kolmeen miljardiin dollariin.

Uutissivuston mukaan verkkokauppa on Sonokselle yhä tärkeämpi. Tällä tilikaudella, joka päättyy syyskuun viimeinen päivä, verkkokaupan liikevaihto on kasvanut edellisvuoteen verrattuna.

Verkkokauppa kasvaa – myymälöitä suljetaan

Sonos, joka on vakiinnuttanut paikkansa ensiluokkaisena tuotemerkkinä, on saanut viime vuosina kilpailijoikseen Amazonin ja Applen älykaiuttimet.  Yritys on kuitenkin päättänyt valmistaa omat tuotteensa, joiden päällimmäinen tarkoitus on tuottaa hyvää ääntä. BBC:n mukaan tämän vuoden aikana on odotettavissa, että Sonos toimii myös Googlen ääniassistentti Google Assistantin kanssa.

- Suuret, monipuoliset tekniikkayritykset yrittävät hyötyä ääniohjauksen laajenemisesta johdattaakseen asiakkaat omiin verkkopalveluihinsa, kuten hakuun ja verkkokauppaan. Tähän mennessä ne ovat luoneet hillittyjä laitteita, jotka eivät ole ihanteellisia koteihin, ja yleensä asiakkaat pakotetaan tiettyyn kumppanuusekosysteemiin, Sonos kirjoittaa.

Kuluvan tilikauden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana Sonoksen verkkokaupan liikevaihto oli vajaat 79 miljoonaa dollaria, mikä vastaa 12 prosenttia kokonaisliikevaihdosta. Tällä hetkellä Sonoksen tuotteita myydään maailmanlaajuisesti yli 10 000 myymälässä, mutta yritys arvioi luvun laskevan.