Ilmoitus

Selvitys: Kuluttajilla harhaluuloja ostosten palautusoikeuksista

Yritykset tuntevat säännöt melko hyvin.

Ilmoitus

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on selvittänyt, miten hyvin yritykset ja kuluttajat tuntevat kuluttajansuojaan ja kuluttajien oikeuksiin liittyviä asioita. Selityksessä ilmeni, että kuluttajilla on harhaluuloja varsinkin ostosten palautusoikeudesta. Sen sijaan yrityksissä tunnetaan kuluttajansuojan säännöt melko hyvin.

KKV:n tilaaman selvityksen teki Suomen Online Tutkimus Oy. Kaupan liiton kuluttaja-asioista ja yhdyskuntasuunnittelusta vastaava asiantuntija Tiina Vyyryläinen iloitsee KKV:n tekemästä selvityksestä.

- On hienoa sekä kuluttajien että kaupan alan yritysten kannalta, että tällainen selvitys on tehty. Kaupan liitto pyrkii huomioimaan selvityksen annin omien jäsentensä piirissä esimerkiksi lisäämällä aiheeseen liittyvää tiedottamista ja koulutuksia, hän kertoo Kaupan liiton kotisivulla.

Selvityksessä ilmeni, että pääosin yrityksissä tunnetaan virhetilanteisiin liittyvät asiat hyvin. Joka neljäs vastaaja tosin luuli, että kuluttajalla on seitsemän vuorokautta aikaa reklamoida, kun hän on havainnut tuotteessa virheen. Valittamiselle ei todellisuudessa ole määritelty tarkkaa määräaikaa. Se pitää tehdä kohtuullisessa ajassa.

Palautukset hankalia

Heikoimmin yrityksissä tunnettiin verkkokauppaan liittyvät asiat. Yli puolet yritysvastaajista ei tiennyt, voiko kuluttajaa velvoittaa maksamaan tavaran palautuksen kustannukset, jos hän peruuttaa oston. Epäselvää oli myös, voiko kuluttajien peruutusoikeutta rajoittaa.

Palautuskustannukset saa periä, jos se on kerrottu ennen kuin kuluttaja tekee ostoksen. Peruutusoikeutta voi rajoittaa vain kuluttajansuojalaissa mainituissa poikkeustapauksissa.

Kuluttajat hakoteillä

Kuluttajat taas olivat hakoteillä ostosten palauttamisen ja peruuttamisen suhteen. Lähes puolet kuluttajavastaajista luuli, että myymälästä ostetun, virheettömän tuotteen saa aina palauttaa. Kuitenkin palautusoikeus on vain, jos yritys on myöntänyt vaihto- ja palautusoikeuden virheettömille tuotteille. Lähes puolet kuluttajista luuli myös, että heillä on aina oikeus palauttaa verkkokaupasta ja puhelimitse ostetut tuotteet. Kaupan voi kuitenkin peruuttaa vain tietyin edellytyksin.

Selvitus on luettavissa  KKV:n sivuilla.

 

Ilmoitus

Lue lisää