Salesforcen kartoitus: Jouluostokset tehdään nyt uusilla kanavilla

Asiakastietoon erikoistunut ohjelmistoyhtiö Salesforce ennustaa digitaalisen kaupan kasvavan myös tämän vuoden joulusesonkina.

Ennuste pohjautuu noin 500 miljoonan kuluttajan ostokäyttäytymiseen verkkokaupoissa yhteensä yli 30 maassa. Suomi ei kuitenkaan ole kartoitettujen maiden mukana.

Tutkimuksen mukaan jouluostoksia tehdään yhä suuremmassa määrin matkapuhelimella ja ennusteen mukaan se tulee kasvamaan jo yli puoleen tehdyistä ostoksista eli 52 prosenttiin.

Ilmoitus

- Jouluna verkkokaupan toimitusajoilla on todella suuri merkitys. Jotta ostoksen saa varmuudella käsiinsä ennen jouluaattoa, moni kuluttaja välttää kotiinkuljetusta ja haluaa hakea verkossa tekemänsä ostoksen myymälästä itse. Ovipumppu siis käy myös joulusesonkina, jolloin 83 prosenttia kuluttajista aikoo edelleen suunnata fyysiseen kivijalkakauppaan, tutkimuksesta koosteen Ehandelille laatinut asiantuntija Antti Möller Netprofile yhtiöstä kertoo.

 

Uudet kanavat tekevät tuloaan

Enää ostoksen tekoon ei riitä pelkkä nettikauppa, sillä uusien trendien laineet ovat rantautumassa maailmalla.

- Yhä useampi kuluttaja tulee tekemään jouluostoksia suoraan sosiaalisen median, pikaviestipalveluiden, Whatsapp, Facebook Messenger ja niin edelleen, tai ääniohjattujen laitteiden, kuten älykaiuttimien, kautta. Erityisesti nuoret käyttävät mielellään uusia kanavia: 2000-luvun taitteen molemmin puolin syntynyt z-sukupolvi tekee ostoksia näissä uusissa kanavissa 3,5 kertaa todennäköisemmin kuin suuret ikäluokat. Z-sukupolvesta 37 prosenttia etsii lahjaideoita mieluusti Instagramista, Möller kertoo.

Netprofile on Salesforcen suomalainen viestintäkumppani.