Ruotsalaistutkimus: Suurin osa kuluttajista tyytymättömiä verkkokauppaan

Hieman oppimista, tuoreen tutkimuksen mukaan.

Black Friday kolkuttelee ovella ja monet verkkokauppiaat ovat asiasta erityisen innoissaan. Entä sitten asiakkaat? Markkinointialusta Optimizely tutki verkkokauppiaiden ja asiakkaiden odotuksia vuoden suurimman ostojuhlan edellä. Kysely on tehty Ruotsissa.

Kyselyssä, johon vastasivat muun muassa verkkokauppayritysten markkinointipäälliköt, oli havaittavissa huolestumista. 79 prosenttia kertoo ”yrityskulttuurisista esteistä” ja 77 prosenttia kyselyyn vastanneista mainitsee tekniset esteet ongelmana, mitä tulee asiakkaiden toiveiden kohtaamiseen.

Ilmoitus

Samalla asiakkaat ovat kyllästyneet sivuihin, jotka latautuvat hitaasti, kuten myös palveluun, jossa on toivomisen varaa. Kyselyyn vastasi 1000 henkilöä ja heistä 52 prosenttia sanoi, etteivät odotukset yritystä kohtaan ole täyttyneet. 58 prosenttia sanoi odottavansa parempaa ostokokemusta kuin viime vuonna. 91 prosenttia haluaa, että käyttäminen on helppoa ja 80 prosenttia on sitä mieltä, että yrityksen ”oikea sävy” on tärkeää.

On aivan ratkaisevaa kauppiaille, että he toimittavat loistavan digitaalisen kokemuksen joulukaupan aikaan ja vangitsevat ne asiakkaat, jotka tietoisesti etsivät tuotteita tai haluavat inspiroitua ja saada tarjouksia onlinella. Voittajia ovat ne kauppiaat, joilla on niin organisaatio, rakenne ja tekniset ratkaisut paikallaan, Mårten Bokedal, Optimizely Ruotsin markkinointipäällikkö sanoo julkilausumassa.

Tutkimuksen mukaan joka toinen kuluttaja aikoo hankkia joululahjat onlinelta tänä vuonna.

Kuluttajat ovat kärsimättömiä ja sellaiset sivut, jotka latautuvat hitaasti vaikuttavat niin käyttäjäkokemukseen, konvertointien määrään ja miten Google rankkaa sivuston. Sen tiedämme muista tutkimuksistamme. Henkilöinti on toinen tekijä, mikä tulee olemaan ratkaiseva, jotta voi kohdata kuluttajien kasvaneet odotukset, koska 58 prosenttia, yli puolet, sanoo, että he ostavat mieluummin tuotemerkeiltä, jotka sopivat kokemukseen heidän omiin tarpeisiin ja preferensseihinsä nähden, Mårten Bokedal sanoo.

Kyselyyn vastasi reilut 1000 ruotsalaista sekä 150 markkinointitiimiä yrityksissä, jotka työllistävät vähintään 100 henkilöä.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ehandelin sisarsivusto.