Resursin pohjoismainen tutkimus: Asiakkaat tyytyväisempiä fyysisestä liikkeestä ostettuihin tuotteisiin

Laaja valikoima ei aina ole paras pohja hankkia lojaaleja asiakkaita, osoittaa Resursin pohjoismainen kyselytutkimus. Tämä koskee erityisesti verkkokauppaa.

 

Ilmoitus

Tutkimuksen mukaan asiakkaat ovat yleisemmin tyytyväisempiä fyysisistä liikkeistä kuin verkkokaupasta ostettuihin tuotteisiin. Tämä on yksi asioista, joka esitellään Resursin myöhemmin tänä vuonna ilmestyvässä raportissa Resurs Retail Report: Strategier för en lojalitetskapande kundresa.

Varsinkin digitaalisissa kanavissa laajan valikoiman tarjoaminen saattaa olla houkuttelevaa. Vaihtoehtojen runsaudella voi kuitenkin olla päinvastainen vaikutus ja asiakas muuttuu vähemmän ostohalukkaaksi sekä vähemmän lojaaliksi. Verkkokauppias näkee tämän keskeneräisten kauppojen muodossa.

- Tutkimuksemme osoittaa, että pohjoismaisilla markkinoilla asiakkaat ovat yleisesti enemmän tyytyväisiä fyysisessä liikkeessä kuin verkkoliikkeessä tehtyyn ostoon. Tämä siitäkin huolimatta, että verkkokaupassa on usein laajempi valikoima ja enemmän tietoa. Liian monet vaihtoehdot ja liika informaatio aiheuttavat kuitenkin epävarmuutta, Resurs Bankin CMO Anette Konar Riple sanoo tiedotteessa.

Resursin tutkimus on tehty Kantar Sifon kanssa yhteistyössä ja pohjautuu Norjassa, Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa tehtyyn 4410 haastatteluun.