Q1 Shopping Index: Verkkokaupan kasvu Pohjoismaissa jopa 70 prosenttia

Globaalisti verkkokauppa kasvoi 58 prosenttia.

Salesforce julkaisi huhtikuun puolessa välissä perinteisen Shopping Index-tutkimuksen, mikä kattaa vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen ja sisältää yli miljardin ostoksen tekijän dataa.

Tutkimuksen mukaan verkkokauppa Pohjoismaissa harppasi 70 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Globaalisti kasvua oli 58 prosenttia.

Ilmoitus

Samalla rahaa verkkokauppaostoksiin käytetään enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Maailmanlaajuisesti rahaa kulutettiin 31 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Pohjoismaissa keskimääräinen ostos oli noin 91,5 euroa. Ostoskorin arvo nousi 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Verkkokaupan kasvu ensimmäisellä vuosineljänneksellä on merkki yrityksille ja vähittäiskaupalle siitä, että investointi digitalisointiin kannattaa. Kun pandemia on selätetty, yritysten kannattaakin pohtia fyysisten myymälöidensä roolia ja sitä, miten ne voivat toimia tärkeänä osana ostokokemusta. Yritysten on tarjottava tasapaino digitaalisen ja fyysisen kauppapaikan välillä vastaamaan kuluttajien uusiin tarpeisiin ja tottumuksiin, Salesforcen Suomen markkinointia hoitava Jenny Tallholm sanoo tiedotteessa.

 

Hakutoiminta on tärkeä ominaisuus

Pohjoismaalaisista shoppailijoista seitsemän prosenttia hyödyntää verkkokauppojen hakutoimintoja. Luku kuulostaa mitättömältä, mutta kiinnostavaksi sen tekee se yksityiskohta, että 22 prosenttia kauppojen myyntituloista tulee shoppailijoilta, jotka ovat käyttäneet hakutoimintoa.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana 69 prosenttia pohjoismaalaisista käytti verkko-ostoonsa mobiililaitetta, 28 prosenttia tietokonetta ja kolme prosenttia tablettia. Luvut Pohjoismaissa ovat ovat olleet melko muuttumattomat vuoden 2019 ensimmäisestä neljänneksestä alkaen. Kansainvälisesti mobiililaitteella ostaminen on kuitenkin harpannut 64 prosentista 69 prosenttiin.

Salesforcen mukaan Pohjoismaissa 95 prosenttia kaikista mobiililaitteilla ja tableteilla tehdyistä ostoskoreista hylätään. Vastaava luku tietokoneella on 92 prosenttia.

Verkkokauppa ei näytä vetäytymisen merkkejä, vaan pandemian alulle panemat muutokset tulevat näkymään vielä tulevaisuudessakin. Yritysten kannattaakin viimeistään nyt panostaa digitaalisiin ostokokemuksiin aina joustavista toimituksista erilaisiin maksuvaihtoehtoihin asti, Jenny Tallholm sanoo.

Ilmoitus