PWA-sovellukset auttavat verkkokauppiaita

Yli puolet verkkoliikenteestä tulee mobiililaitteilta, mutta vain kolmannes verkkokauppojen liikenteestä niiden kautta.

Ilmoitus

Adobe ja Adoben omistama Magento esittelevät Progressive Web Application (PWA) -sovellukset, jotka auttavat verkkokauppiaita parantamaan käyttökokemusta mobiililaitteilla sekä verkkokaupan konversiota.

Vaikka yli puolet verkkoliikenteestä tulee mobiililaitteilta, vain noin kolmannes verkkokauppojen liikevaihdosta tulee niiden kautta, kertoo tuore Adobe Analytics Holiday -raportti.

Ilmoitus

Erillisten mobiilisovellusten kehittäminen verkkokauppaan on kallista, eikä nykyään suurin osa asiakkaista vaivaudu lataamaan sovellusta nettisivun käyttämisen sijaan. Suurin osa verkkokaupoista saa olla tyytyväisiä, jos edes 10 prosenttia heidän asiakkaistaan lataa sovelluksen, selviää Forresterin teettämästä selvityksestä.

"Vain suurimmat brändit hyötyvät kalliista sovelluksista"

Tulokset osoittavat, että yritysten tulisi muuttaa mobiilikäyttäjiä koskevaa lähestymistapaansa.

- Yhä suurempi osa verkkoliikenteestä tulee älypuhelimista, ja siksi sovelluksen kehittäminen voi tuntua hyvältä ratkaisulta parhaan mobiilikokemuksen takaamiseksi. On helppo sokaistua kaikista sovelluksen tarjoamista mahdollisuuksista, mutta tilastot osoittavat, että vain kaikkein suurimmat globaalit brändit lopulta hyötyvät kalliista sovelluksista, sanoo Adoben Pohjoismaiden markkinointijohtaja Imran Afzal lehdistötiedotteessa.

Ratkaisu löytyy Adoben ja Afzalin mukaan sovellusten ja nettisivujen välimaastosta. Progressive Web Applications -sovellukset (PWA) mahdollistavat sovellusten kaltaisen kokemuksen kehittämisen mobiililaitteelle ilman, että kuluttajan tarvitsee ladata erillistä sovellusta.

- Web-sovellukset ovat samanlainen teknologinen harppaus, kuin responsiiviset mobiilisivut olivat aikanaan. Web-sovellusten avulla yritykset voivat tarjota asiakkailleen paljon tavallista nettisivua intuitiivisemman käyttökokemuksen push-ilmoituksien ja muiden elementtien avulla. Ne myös samalla auttavat matalan mobiilikonversion ongelmaan, Afzal kertoo.

PWA:n avulla yritykset voivat tarjota kokonaisvaltaisen, elegantin koko näytön käyttökokemuksen, jolloin sivua ei myöskään tarvitse ladata uudelleen kuluttajien selatessa tuotteita. Samalla yritysten on myös mahdollista lähettää selaimen kautta push-ilmoituksia uusista kampanjoista, tarjouksista sekä erikoistuotteista.

Web-sovelluksilla yritykset siis saavat kaikki ne ominaisuudet, jotka perinteisesti on yhdistetty sovelluksiin. Erona on se, että kustannukset ovat vain murto-osa sovelluksen hinnasta, eikä kuluttajien tarvitse ensin etsiä sovellusta erikseen sovelluskaupasta.