PostNord Amazonin tulosta: ”Kaikki muu olisi hirveää”

Verkkokauppajättiläinen astuu myös logistiikkaan.

Amazonin tulo Ruotsiin räjäytti verkkokaupan uutiskentän. Mitä jättiläisen tulo pitää käytännössä sisällään on vielä vain arvauksien varassa. Amazon itse lupasi ”Huokeat hinnat, suuren valikoiman ja nopeat toimitukset”. Ehandel tarkasteli viimeksi mainittua hieman lähempää.

Amazonin logistiikkapartneri naapurimaassa Ruotsissa on PostNord. Miltä sitten heidän kumppanuutensa tulee näyttämään? Rullaako tulevaisuudessa Ruotsin teillä Amazonin logoilla merkityt PostNord-autot ja tarjolla on amerikkalaisen gigantin ainutlaatuiset toimitustarjoukset?

Ilmoitus

Ei, emme co-brändää mitään. Käsittelemme kaikkia asiakkaita samalla tavoin, kaikki muu olisi hirveää. Sellaista me emme tee. Tämä on kumppanuus siinä missä muutkin. Teemme jo nyt töitä monien suurien verkkokauppiaiden kanssa Ruotsissa emmekä tee mitään poikkeusta siihen miten jo nyt toimimme, Peter Hesslin, PostNordin verkkokauppa- ja logistiikkapäällikkö Ruotsissa sanoo Ehandelille.

 

Oletteko heidän pääkumppaninsa, vai millainen sopimus teillä on?

Tähän asiaan en voi mennä yksityiskohtaisesti. Toimitamme ehdottomasti valtaosan heidän paketeistaan jo tänä päivänä ja olemme partnereita myös jatkossa.

Amazon on jo nyt suosittu markkinapaikka ruotsalaiskuluttajien keskuudessa. Kokonaan ruotsalainen sivusto ja terävämmät toimitusvaihtoehdot tulevat nostamaan suosiota ja pakettivolyymit kasvavat luonnollisestikin. PostNordin mukaan se ei kuitenkaan luo huolia logistiikan osalta.

Me olemme varautuneita. Katso vaikka mitä tapahtui viimeisen puolen vuoden aikana, kun kauhea pandemia nopeutti kaikkea verkkokaupan alalla. Olemme nähneet volyymien kasvun ja jos katsomme tätä tavallisesta tilanteesta, on selvää, että pystymme käsittelemään Amazonin volyymit, myös kasvun kanssa, Peter Hesslin sanoo.

Minun on vaikea kuvitella, että Amazon tulee ja että yhtäkkiä olemme heidän odottamissaan volyymeissa. Kasvu tulee olemaan asteittaista, kuten kaikkien muidenkin kanssa.

 

Ilmoitus

Eli verkkokauppiaan, joka on PostNordin asiakas ei tarvitse olla huolissaan, kun mukaan tulee iso kansainvälinen toimija ja kilpailee huomiosta?

Ei, kohtelemme kaikkia samalla tavalla eikä ole mitään syytä muuttaa tätä. Teemme töitä niin suurien ruotsalaisten verkkokauppiaiden kanssa, jotka lähettävät suuria volyymeja joka päivä ja niiden kanssa, jotka lähettävät ehkä pari pakettia päivässä. Ja meidän roolimme on tärkeä siinä, että kaikki verkkokauppiaat menestyvät, Peter Hesslin sanoo.