Posti tuo verkkokauppaostokset 1-2 tunnissa kotiovelle sähköskootterilla

Palvelu aloitetaan Helsingin keskustassa.



Posti ilmoittaa aloittavansa verkkokaupan pikakuljetusten pilotoinnin kovimpaan sesonkiaikaan. Verkkokaupan ostokset saa kotiin jopa 1-2 tunnin kuluttua ostosten tekemisestä. Verkkokauppaostokset kuljetetaan perille sähköskoottereilla. Palvelu aloitetaan Helsingin keskustassa ja palvelu laajenee kysynnän mukaan myös muihin kaupunkeihin. Pikakuljetus mahdollistaa myös verkkokaupalle epätyypilliset heräteostokset.

– Tutkimusten mukaan kuluttajat haluavat entistä nopeammin verkkokauppaostokset toimitettuna kotiin ja pikakuljetukset koetaan tärkeinä. Uudella palvelulla vastaamme tarpeeseen, ostokset saa kotiin jo 1-2 tunnin päästä tilauksesta. Noudamme tilauksen joko kivijalkakaupasta tai varastolta ja toimitamme sen tilaajalleen esimerkiksi kotiin tai vaikkapa työpaikalle. Pikakuljetuksia tehdään viitenä arkipäivänä viikosta kello 9-20, kertoo Postin verkkokauppakonsepteista vastaava johtaja Ville Vasaramäki tiedotteessa.

Ostokset perille sählöskootterilla

Verkkokauppaostosten perille viemisessä Posti testaa sveitsiläistä Kyburz-sähköskootteria. Testissä oleva DX Cargo on prototyyppi, jota Posti testaa Trafin luvalla. Postilla on jo entuudestaan yli 200 muita Kyburzin sähkörahtiskootteria normaalissa postinjakelukäytössä ympäri Suomen. Sähköskoottereista ei synny lainkaan hiilidioksidipäästöjä.

Pikatoimituksiin käytettävään sähköskootteriin ja sen peräkärryyn mahtuu yli 300 kg edestä paketteja ja kaikki tavaratilat ovat lukittavat. Täyteen ladatuilla akuilla voi ajaa jopa 100 km ilman välilatausta, sähköajoneuvo on hiilineutraalia kuljetusta. Enimmäisnopeus skootterilla on 45 km/h ja energiakulut ilman kuormaa ovat alle 1 €/100 km.

Skootteriin sovelletaan mopon liikennesääntöjä, sen saa esimerkiksi pysäköidä jalkakäytävän ja pyörätien reunaa

Ruuan verkkokauppa hyötyy pikakuljetuksista

Yksi ensimmäisistä pikakuljetuksia tarjoavista yrityksistä on ruokakauppa Anton&Anton. Anton&Antonin verkkokaupasta vastaavan johtajan Hanna Jokisen mukaan asiakkaat haluavat ruokakasseille lähes yhtä nopeat toimitukset kuin valmiiden ruoka-annosten kotiintoimituksille. Jokinen kertoo ruuan verkkokaupan kasvavan noin 50 prosenttia vuosittain.

– Usein ruokakassit tulee tilata useita päiviä aikaisemmin ennen kotiin toimittamista. Monikaan ihmisistä ei vielä aamulla tiedä, mitä ruokaa haluaa illalla tehdä itselleen, läheisilleen tai perheelleen. Asiakkaamme ovat myös tottuneet on demand-toimituksiin ravintolapuolella: Kun tulee nälkä, tilataan kotiin valmis ruoka-annos joka saapuu hyvin nopeasti. Nyt me voimme Postin kanssa tarjota asiakkaillemme 1-2 tunnin sisällä tilauksesta laadukkaat ja tuoreet ruuan raaka-aineet suoraan kotiovelle toimitettuna, kylmäketjusta huolehtien. Uskon, että tämä palvelu kasvattaa niin meidän markkinaosuuttamme kuin asiakaskuntaamme. Haluamme olla edelläkävijä myös verkkokaupan nopeissa toimituksissa, kertoo Jokinen.

Heräteostokset siirtyvät verkkokauppaan

Vasaramäki nostaa esille pikakuljetusten verkkokaupalle tuoman uuden mahdollisuuden: heräteostokset.

– Tyypillisesti heräteostokset on tehty kivijalkakaupoissa. Nyt tuotteet, kuten esimerkiksi television, puhelimen suojakuoret, kengät ja vaatteet tai ruokakassit saa kotiin nopeasti myös verkkokaupasta. Uskomme, että heräteostoksien teko siirtyy verkkokauppoihin ja palvelumme mahdollistaa verkkokauppiaalle merkittävän kilpailuedun, Vasaramäki toteaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest