Posti: Suomi on siirtymässä yhä vahvemmin digitaaliseksi yhteiskunnaksi

Osoitteellisten kirjeiden jakelumäärä väheni 14 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Ilmoitus

Postimäärän laskusta huolimatta konsernin oikaistu liiketulos oli 12,9 miljoonaa euroa, ja se säilyi lähes viime vuoden tasolla.

- Olemme tyytyväisiä saavutettuun tulokseen tässä vaikeassa toimintaympäristössä. Onnistuneet tehostamistoimet, kustannussäästöt ja hintamuutokset ovat loiventaneet vähenevien lähetysmäärien taloudellisia vaikutuksia, Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen toteaa tiedotteessa.

Ilmoitus

Kirjeiden kiihtyvä volyymilasku jatkui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kirjeiden volyymilasku ei ole koskaan ollut Suomessa näin voimakasta, sillä osoitteellisten kirjeiden jakelumäärä väheni 14 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

- Suomi on siirtymässä yhä vahvemmin digitaaliseksi yhteiskunnaksi, ja tätä kehitystä vauhdittavat julkisen sektorin omat digitalisaatiohankkeet ja asiakastarpeiden muutokset. Vastataksemme näihin haasteisiin Posti etenee päättäväisesti suunnitelmassaan alentaa seuraavan kolmen vuoden aikana kustannuksiaan 150-200 miljoonaa euroa talouden kestävyyden ja kilpailukyvyn varmistamiseksi, Malinen sanoo.

Eduskunnalta toivotaan pikaisa toimenpiteitä

Heikki Malisen mukaan Posti toivoo myös uudelta eduskunnalta pikaisia toimenpiteitä: Miten turvataan lehtien jakelu ja yleispalvelu erityisesti haja-asutusalueella seuraavien vuosien laskevissa postivolyymeissa. Postin jakeluvelvoitetta pitää Malisen mukaan sopeuttaa vastaamaan laskevia postivolyymeja turhien kustannusten välttämiseksi. Lisäksi Malinen sanoo, että on selvitettävä vaihtoehtoja sanomalehtien jakelun tukemiseksi.

Tiedotteen mukaan kuluttajaverkkokauppa jatkoi vahvaa kasvua ensimmäisellä vuosineljänneksellä ja Postin toimittamien pakettien määrä kasvoi 8 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Posti jatkaa kuluttajien toivomien pakettiautomaattien määrän lisäämistä ja ensi kesänä postin asiakkaiden käytössä on jo noin 1 500 pakettiautomaattia. Kilpailijoihin verrattuna valtakunnallinen palvelupisteverkosto on Suomen laajin.

- Olemme myös erittäin tyytyväisiä, että Postin mobiilisovellus OmaPosti on saavuttanut suuren suosion asiakkaidemme keskuudessa. Sillä on jo yli 250 000 aktiivisista kuukausikäyttäjää ja määrä on kasvanut 57 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. OmaPosti-sovellusta kehitetään jatkuvasti helpottamaan asiakkaidemme arkea, viimeisimpänä uudistuksina kaikkien laskujen maksaminen ja kirjeiden kulun seuranta uuden Plusmerkin myötä, Malinen toteaa.

Posti on jatkanut voimakkaasti strategista uudistumistaan. Ensimmäisellä neljänneksellä olemme toimineet ensi kertaa uuden organisaation ja toimintamallin mukaisesti. Tammikuussa vahvistettiin yrityskauppa, jolla Posti osti sisälogistiikkayhtiö Suomen Transval Group Oy:n. Kauppa vahvisti Postin asemaa logistiikan ulkoistusratkaisujen keskeisimpänä toimijana Suomessa. Transval on yksi Postin tulevaisuuden kasvun tukijalkoja ja se kasvatti Logistiikkaratkaisujen liikevaihdon tammi-maaliskuussa 93,3 miljoonaan euroon.