Posti esitteli viime vuoden tuloksen ja uusi strategiaansa

Paketti- ja verkkokauppatoiminnan sekä logistiikan osuus vie jo leijonanosan liikevaihdosta.

Posti esitteli tänään viime vuoden sekä vuoden viimeisen neljänneksen tuloksen. Postin paketti- ja verkkokauppatoiminnalle koronakriisi on ollut suotuisa, vaikka perinteisten postipalveluiden kysyntä laskikin pandemian seurauksena.

Postin paketti -ja verkkokauppa sekä logistiikkatoiminnan liikevaihto on jo 57 prosenttia konsernin liikevaihdosta.

Ilmoitus

Postin oikaistu liiketulos loka-joulukuussa oli 33,5 miljoonaa euroa verrattuna edellisvuoden 4,4 miljoonaan euroon. Liikevaihto ajanjaksolla ponkaisi edellisvuoden 392,9 miljoonasta eurosta 455,9 euroon.

Koko vuoden osalta oikaistu liiketulos oli 66,1 miljoonaa euroa, mitä voi verrata edellisvuoden 36,2 miljoonaan euroon. Liikevaihto koko vuoden osalta oli noin 1,6 miljardia euroa verrattuna edellisvuoden reiluun 1,5 miljardiin euroon.

Viimeisen vuosineljänneksen aikana Paketti ja verkkokauppapalvelujen kysyntä jatkui voimakkaana. Black Fridaysta jouluun asti kestänyt sesonki oli meille erittäin vahva. Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmä rikkoi kauden aikana kaikki edelliset ennätykset ja toimitti noin 7,7 miljoonaa pakettia. Pakettien volyymi kasvoi Suomessa ja Baltian maissa yhteensä 47 prosenttia viimeisen neljänneksen aikana. Postipalveluiden osalta sesonki oli vielä odotettuakin kiireisempi. Joulukortteja lähetettiin lähes 18 miljoonaa kappaletta, mikä on lähes 20 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Osoitteellisten kirjeiden määrä kuitenkin laski 3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Odotettua vilkkaammasta joulukorttiliikenteestä huolimatta postipalveluiden nopea murros siis jatkui. Sekä paketti- että kirjevolyymien osalta viimeisen neljänneksen vertailukelpoisuuteen vaikutti loppuvuodesta 2019 järjestetty postilakko, Turkka Kuusisto kirjoittaa raportissa.

 

Uusi trategiaansa – ytimessä paketit ja materiaalivirrat

Posti kertoi samalla aikovansa investoida 100 miljoonaa euroa paketti- ja verkkokauppatoiminnan kyvykkyyksien ja jakeluverkon vahvistamiseen, jotta strategian toimeenpanoa ja asiakaskokemuksen parantamista saadaan vauhditettua.

Uudistetun strategiamme mukaan kasvumme ydin ovat pakettiliikenne ja logistiikka Suomen, Ruotsin ja Baltian alueella. Postipalveluilla Suomessa on tärkeä tätä ydintä täydentävä ja tukeva rooli. Tämä on selkeä painotuksen muutos, jolla vastaamme meitä jo pitkään haastaneeseen toimintaympäristömurrokseen. Asiakaskokemuksen parantaminen on kaiken keskiössä, kun jatkamme uudistumistamme. Vauhditamme muutosta investoimalla yli 100 miljoonaa euroa pakettiautomaattiverkoston kasvattamiseen, digitaalisiin kyvykkyyksiin sekä lajittelu- ja jakelukapasiteettiin. Lisäksi kerroimme viime viikolla konserniin kuuluvan Transvalin 37 miljoonan varastoinvestoinnista, Posti Groupin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto sanoo tiedotteessa.

Yhtiö aikoo rakentaa itsestään modernin jakelu- ja logistiikkayhtiön, ja päivitetyn konsernistrategian keskiössä ovat asiakaskokemuksen jatkuva parantaminen, toimialajohtajuus tehokkuudessa, arvostavaan johtamiseen pohjautuva työntekijäkokemus ja nollapäästöisyys vuoteen 2030 mennessä.

Vuosi 2020 osoitti monella tapaa, että olemme nyt käännekohdassa. Pakettivolyymit Suomessa ja Baltiassa kasvoivat 27 % ja onnistuimme vastaamaan tähän haasteeseen ja skaalautumaan kannattavasti. Olen vakuuttunut siitä, että meillä on kaikki edellytykset rakentaa Postille kirkas tulevaisuus, Turkka Kuusisto sanoo.

Ilmoitus

Seuraavat vuodet tulevat kuitenkin olemaan hyvin vaativia. Kilpailu pakettiliikenteessä on kovaa ja useat eri toimijat hyödyntävät vahvuuksiaan keskittyen suuriin kaupunkeihin. Vastaamme kisaan kehittämällä jatkuvasti palveluitamme parantaaksemme nopeutta, tavoittavuutta ja asioinnin helppoutta, hän jatkaa.