Panostaja ja Minttu Räikkönen sijoittavat suomalaisen Gugguun kansainvälistymiseen

"Tyypillinen esimerkki hienosta suomalaisesta yrittäjätarinasta."

Ilmoitus

Panostaja Oyj on nyt tehnyt ensimmäisen vähemmistösijoituksensa sijoittamalla Gugguu Oy:n osakkeisiin ja aloittaen yrittäjien omistajakumppanina.

- Gugguu on menestynyt erinomaisesti Suomessa ja yritys on aloittanut kansainvälistymisen varovaisesti, mutta onnistuneesti. Yhtiö on tyypillinen esimerkki hienosta suomalaisesta yrittäjätarinasta – yrittäjät ovat tehneet kaiken yrityksen etu edellä ja periaatteena on ollut, että asiat tehdään laadukkaasti tai niitä ei tehdä ollenkaan. Tavoitteenamme on vauhdittaa Gugguun kasvua ja auttaa Gugguuta erityisesti panostuksissa, jotka liittyvät verkkokaupan kehittämiseen, kansainvälistymiseen ja brändäykseen. Kuluttajatuoteyhtiönä Gugguu on myös hyvä lisä Panostajan sijoitusportfolioon. Odotan innolla yhteistä matkaa yrittäjien kanssa, kertoo Panostajan sijoitusjohtaja Miikka Laine tiedotteessa.

Gugguun liikevaihto on kasvanut voimakkaasti viime vuosina ja 31.3.2018 päättyneellä tilikaudella liikevaihto oli 4,5 miljoonaa euroa, kasvaen 38 prosenttia edellisestä tilikaudesta. Yhtiön käyttökate oli noin miljoona euroa (23 prosenttia liikevaihdosta).

Panostajan omistusosuus on järjestelyn jälkeen 43 prosenttia. Gugguun yrittäjät Miia Riekki ja Anne Valli jatkavat yhtiön merkittävinä omistajina muiden avainhenkilöiden lisäksi. Gugguu on ensimmäinen sijoituskohde, josta Panostaja omistaa vähemmistön heti sijoitushetkellä.

Räikkönen osallistunut suunnitteluun

Minttu Räikkönen on toiminut useamman vuoden yhteistyössä Gugguun kanssa ja osallistunut myös Gugguun tuotesuunnitteluun viime vuodesta lähtien. Gugguu ja Minttu Räikkönen lanseeraavat Gugguu X Minttu Räikkönen Collection -malliston 4.12. Yritysjärjestelyn yhteydessä Minttu Räikkönen sijoittaa yhtiöön ja toimii jatkossa Gugguun Brand Ambassadorina sekä osallistuu yhteistyövaatemallistojen suunnitteluun.

- Olemme iloisia saatuamme Panostajasta tunnetun ja luotettavan suomalaisen kumppanin, joka arvostaa yrittäjämäistä asennetta ja haluaa pidempiaikaista kumppanuutta. Meille oli tärkeää löytää kumppani, joka jakaa ja ymmärtää Gugguun arvot ja toimintatavat. Mintun kanssa olemme tehneet jo pidempään yhteistyötä, omaamme samanlaisen ajattelu- ja toimintatavan, joten tämä on hyvälle yhteistyölle luonnollinen jatkumo. Panostajan ja Mintun kanssa pystymme ottamaan seuraavan ison askeleen kohti kansainvälistymistä. Panostaja ja Minttu tuovat yhdessä meille erinomaisen tuen ja osaamisen tulevaisuuden suunnitelmillemme, joita nyt lähdemme yhdessä viemään eteenpäin, sanoo Gugguun toimitusjohtaja Miia Riekki.

Gugguu myy tuotteitaan pääosin oman verkkokauppansa kautta. Erilaiset messut ja pop-up-tapahtumat ovat Gugguulle tärkeä myyntikanava ja erityisesti tapa lisätä brändin tunnettuutta ja tavata asiakkaita kasvokkain. Gugguulla on lisäksi kasvava jälleenmyyjäverkosto Suomessa ja ulkomailla.

"Hienoa seurata kasvutarinaa"

- Kiinnostuin Gugguusta alun perin hankkiessani lapsillemme käytännöllisiä, laadukkaita ja hyvännäköisiä vaatteita ja asusteita. On ollut hienoa seurata Gugguun kasvutarinaa ja olla nyt itse osana sitä osakkaan ominaisuudessa, kommentoi puolestaan  Minttu Räikkönen.

Ilmoitus

Jälleenmyyjinä toimivat Suomessa muun muassa Stockmann, Noomi Store ja Pikkuotus sekä ruotsalainen verkkokauppa Babyshop. Yhtiö solmi keväällä 2018 maahantuontisopimuksen myös Kiinaan. Toimituksia on tehty Kiinaan jo yli 3 vuoden ajan. Viennin osuus liikevaihdosta on noin 12 prosenttia, ja Gugguun tuotteita on myyty yli 30 maahan.