”Ostoksen tekemisen täytyy olla kuluttajan kannalta superhelppoa”

Konversion kasvu mobiililaitteilla huikeata.

Ilmoitus

Maksupalvelujätti Klarna toimii tätä nykyä 14 maassa ja sen luvut viime vuodelta ovat kovaa luokkaa. Viime vuoden liiketulos oli 440 miljoonaa euroa ja myynnin volyymin kasvu 42 prosenttia, samalla kuin ostostapahtumien määrä kasvoi 43 prosentilla.

Klarnan Suomen kaupallinen johtaja Marja Merentie kertoo, että yrityksessä panostetaan tällä hetkellä voimakkaasti siihen, että ostoksen jälkeinen kommunikaatio olisi kuluttajille mahdollisimman yksinkertaista.

- Pidämme erittäin tärkeänä sitä, että koko asiakkaan elinkaari on huomioitu kun mietitään sujuvaa maksamista. Ostoksen tekemisen täytyy olla on kuluttajan kannalta superhelppoa, tämä on Klarnan parasta osaamista ja tulokset konversion kasvussa etenkin mobiililaitteilla ovat huikeita, Merentie sanoo.

Klarna on myös tuonut kivijalkaan maksutavan (Klarna InStore), jolla kuluttajalle tarjotaan fyysisessä liikkeessä samat tutut maksutavat kuin millä hän on tottunut maksamaan ostoksensa  verkossa.

Merentie kertoo, että Klarnan tarkoituksena on tehdä verkossa ostamisesta yksinkertaisempaa. Kuluttajien osalta tämä tarkoittaa ostamisen tekemistä helpommaksi ja turvallisemmaksi kun taas kauppiaille on tärkeää että myyminen on tehokasta ja vaivatonta. Klarnan avulla maksaminen on helppoa ja “smooothia”, turhat esteet on poistettu kassalta ja kuluttaja tarvitsee vain muutaman ulkoa muistamansa tiedon viedäkseen ostoksensa loppuun.

Kauppias saa käyttöönsä lokalisoidun ja optimoidun kassan yhden integraation kautta kaikille markkinoille, joilla Klarna toimii. Kauppias saa myynnistä yhden tilityksen ja Klarna kantaa kaiken luotto- ja petosriskin kauppiaan puolesta.

- Klarnan maksutavat kuluttajille on jaettu kolmeen ryhmään; Maksa nyt, Maksa myöhemmin ja Pilko se. Monipuoliset maksutavat tarjoavat joustoa maksamiseen, joko yhdellä kertaa tai osissa, samalla kun Klarna tarjoaa täyden ostajan turvan mahdollisten ongelmien varalta, Merentie sanoo.

Kuinka saada Suomen verkkokauppa kasvuun?

Ilmoitus

- On tärkeää huomioida koko asiakkaan elinkaari, personalisoida asiakkaalle tarjottavat tuotteet ja palvelut sekä minimoida “kitka” maksuvaiheessa. Asiakkaalle on tarjottava ylivoimainen ostokokemus, mikä houkuttelee hänet palaamaan takaisin kauppaan. Kysymykseen ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta, pyrimme kokoamaan parhaita käytäntöjä auttaaksemme asiakkaitamme menestymään. Olemme koonneet tietopankin, jonka avulla verkkokauppiaat voivat entisestään parantaa omaa verkkokauppansa

Mitkä ovat (Suomen) verkkokauppiaiden suurimmat haasteet ja mahdollisuudet?

- Kilpailu verkkokaupassa on kovaa niin paikallisesti kuin kansainvälisestikin. Globaalit toimijat tarjoavat palveluita ympäri maailman, myös suomalaisille kuluttajille. Suomalaisten verkkokauppojen tulisi löytää uusia tapoja menestyä kilpailussa ja erottautua globaaleista pelureista. Toisaalta, myös suomalaiset kaupat pääsevät tarjoamaan tuotteitaan kuluttajille kotimaan rajojen ulkopuolelle. Klarna auttaa kauppiaita laajentamaan toimintojaan kansainvälisesti ilman rajoituksia tai riskiä kauppiaalle. Klarna tarjoaa kuhunkin maahan lokalisoidun kassan ja maksutapavalikoiman, kaikki yhden integraation kautta ja mm. yhdellä tilitysprosessilla, Merentie sanoo.

Miksi olette mukana tukemassa Emeetiä?

- Emeet on loistava tilaisuus tavata muita alalla toimivia ja jakaa tietoa, niin teoriaa kuin kokemuksia, keskusteluissa muiden osallistujien kanssa. Olemme iloisia siitä, että voimme olla mukana tässä tapahtumassa jo toista kertaa.

 Mitä odotuksia teillä on Emeetin suhteen?

- Odotamme innolla vanhojen ja uusien tuttujen tapaamista tämän vuoden Emeetissä. Emeet on erinomainen paikka vaihtaa ajatuksia ja näkemyksiä samalla laajentaen omaa näkemystämme verkkokaupasta, Merentie päättää.