Näin suomalaisten ostokäyttäytyminen muuttui pandemiavuonna

Maksujätti Klarna kertoo tuoretta dataa suomalaisten ostokäyttäytymisestä koronavuonna 2020 – tilastojen valossa verkko-ostamisen trendi on myös jäämässä pysyväksi.

Klarnan tuoreesta tilastosta selviää, että vanhempien kuluttajien ostokäyttäytymisessä on tapahtunut selkeä muutos, kun yhä useammat ovat löytäneet netin mahdollisuudet. Alueista osuuttaan eniten kasvatti Uusimaa, jossa shoppailtiin netissä seitsemän prosenttia enemmän kuin muualla maassa.

Hallituksen koronasuositukset ovat kehottaneet kuluttajia, ja erityisesti vanhuksia, välttämään ihmismassoja ja näin myös ostosten tekemistä kaupoissa, joissa liikkeellä on samanaikaisesti paljon ihmisiä. Kasvu verkko-ostosten määrässä osoittaa, että kyseinen viesti on tavoittanut monet. Vanhukset ovat nopeiten kasvava ryhmä verkko-ostoksien määrässä, ja trendi tulee todennäköisesti jatkumaan myös pandemian jälkeen. Uusia tapoja alkaa muodostua ihmisten löytäessä verkko-ostosten hyödyt, Jannica Nyman, Klarnan Suomen markkinointijohtaja kertoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Yli 66-vuotiaiden keskuudessa päivittäistavaroiden ja lääkkeiden ostaminen siirtyi verkkoon, minkä lisäksi pandemia on saanut suomalaiset ulos ja liikkeelle, sillä urheilu- ja vapaa-ajanvarusteiden kysyntä on kasvanut.

Pandemian seurauksena näimme suurta kasvua urheilu- ja vapaa-ajan varusteiden myynnissä viime vuoteen verrattuna. Tutkiessamme asiaa tarkemmin, oli selkeästi huomattavissa, että suurin osa suomalaisista vietti enemmän aikaa luonnossa ja myös treenasi ulkona entistä enemmän. Tämä näkyy suomalaisten kulutuskäyttäytymisessä ja vaikuttaisi, että trendi jatkuu vuonna 2021, hän jatkaa.

Klarnan alkuvuoden 2021 tilastojen valossa pandemian tuoma ostokäyttäytymisen muutos on jäänyt ainakin tällä hetkellä pysyväksi.

Klarna toimii 17 maassa ja sen palveluja käytti viime vuonna 90 miljoonaa kuluttajaa. Suomessa Klarnan asiakkaana on noin 6000 verkkokauppaa.

 

 

Huoli viruksesta (tammi-maaliskuu)

  • Kun ensimmäiset suomalaiset Covid-19 tapaukset raportoitiin maaliskuussa, oli sillä merkittävä vaikutus kulutukseen. Klarnan tilastojen mukaan, ruuan, lääkkeiden sekä muiden välttämättömyyksien myynti verkossa kasvoi nopeasti.
  • Verkko-ostoksia, jotka ovat usein painottuneet iltoihin, alettiin tehdä tasaisemmin pitkin päivää ja viikkoa. Tämä oli seurausta siitä, että suurin osa ihmisistä alkoi työskennellä kotoa.
  • Myynnit kasvoivat erityisesti Pirkanmaalla, Uusimaalla ja Pohjois-Savossa, mutta vähenivät Lapissa, Pohjanmaalla, Kainuulla ja Ahvenanmaalla.

Ensimmäinen aalto (huhti-kesäkuu)

Ilmoitus
  • Ensimmäisen viruskaaoksen laannuttua, välittömät muutokset kulutuksessa alkoivat palautua takaisin ennalleen ja kiinnostus kotiaktiviteetteja ja viihdettä (kuten kirjat, pelit, elokuvat ja musiikki) nousi aiemman eristäytymisen seurauksena.
  • Verkko-ostokset alkoivat keskittyä jälleen enemmän iltoihin ja ostokäyttäytyminen alkoi palata takaisin maaliskuuta edeltäneeseen aikaan.
  • Klarnan data osoitti jyrkän nousun urheilu- ja vapaa-ajan varusteiden myynnissä. Klarnan myöhemmin toteuttama kysely osoittaa, että valtaosa suomalaisista on alkanut liikkumaan luonnossa ja urheilemaan enemmän ulkona kuluneen vuoden aikana.
  • Koti- ja puutarhatarvikkeiden myynti rikkoi myös ennätyksiä suomalaisten viettäessä tavallista enemmän aikaa kotona. Toisena vaikuttavana tekijänä toimi se, että ulkomaille matkustamisen sijaan suosiota saavutti kotikulmilla pysytteleminen, “staycation”.

Normalisoituminen (heinä-syyskuu)

  • Kesän aikana tartuntojen leviäminen Suomessa kääntyi laskuun ja ihmisten ostokäyttäytymisessäkin peilautui sopeutuminen uuteen normaaliin.
  • Korut ja asusteet, kuten aurinkolasit ja lompakot, nousivat suosioon verkko-ostoksissa.
  • Erotiikkatuotteiden suosio kasvoi jyrkästi heinäkuun aikana ja trendi jatkui läpi loppuvuoden.

Toinen aalto ja jouluostokset verkossa (loka-joulukuu)

  • Syksyn aikana Covid-19 iski jälleen täydellä voimalla ja joulun kynnyksellä se johti entistä useammat ihmiset siirtämään jouluostokset verkkoon välttääkseen ruuhkia ja tungosta kivijalkamyymälöissä.
  • Marraskuun lopulla Klarna kirjasi myyntiennätyksiä myynnin kasvaessa Black Weekin aikana 25 % edellisvuoteen verrattuna.
  • Black Weekin huipentuma Black Friday oli myös suurin päivä verkko-ostoksien Suomen historiassa, Klarnan tilastojen mukaan kasvua tapahtui 6 %.
  • Myös jouluostokset verkossa rikkoivat ennätyksiä. Myynti kasvoi 42 % joulukuun ensimmäisten viikkojen (3.–16. joulukuuta) aikana verrattuna vuoteen 2019.
  • Joulusesongin aikana yli 66-vuotiaat melkein tuplasivat osuutensa (+93 %) lastentuotteiden ostoissa. Yli 66-vuotiaiden miesten keskuudessa osuus miltei kolminkertaistui (+165 %).

Uusi jokapäiväinen elämä (tammikuu 2021)

  • Suomalaisten ostokäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi viime vuoteen verrattuna. Suurempi osa ostoksista tehdään nykyään verkossa kivijalkamyymälöiden sijaan.
  • Selvimmin ero näkyy vanhemmissa kohderyhmissä, joiden osuus ostosten kokonaismäärässä Klarnan kautta on kasvanut kohderyhmistä eniten. Tammikuussa 2021 yli 66-vuotiaat ovat kasvattaneet osuuttaan kokonaiskaupasta 10 % verrattuna samaan kuukauteen viime vuonna. 76–85-vuotiaiden keskuudessa kasvu on jopa 24 %.
  • Naiset ovat kasvattaneet 5 % jo ennestään korkeaa osuuttaan verkkokaupassa, käyttäen nyt yli 7 euroa jokaisesta käytetystä 10 eurosta.
  • Uudenmaan asukkaat ovat kasvattaneet osuuttaan ostoksista (+7 % enemmän verrattuna keskivertosuomalaiseen vuonna 2020).

(Listat: Klarna)