MyCashflowin kysely: Kävijä- ja asiakasmäärät lisääntyneet – uudet toimijat kirittävät kilpailua

”38,6 prosenttia kertoi koronavirustilanteen vaikuttaneen positiivisesti verkkokauppansa liiketoimintaan.”

Verkkokauppapalvelu MyCashflow kertoo tänään toteuttaneensa kyselyn omille asiakkailleen. Valtaosa verkkokauppiaista kertoo kävijä- ja asiakasmäärien lisääntyneen onlinemyymälöissään pandemian myötä, mutta yhtäältä kilpailutilanne kiristyy, kun mukaan ilmaantuu uusia verkkokauppoja.

Kyselyyn vastanneista verkkokauppiaista 38,6 prosenttia sanoo pandemian vaikuttaneen positiivisesti verkkokauppansa liiketoimintaan ja osa kertoo myynnin jopa moninkertaistuneen koronan myötä. 11,8 prosenttia piti vaikutuksia negatiivisina. Puolet vastaajista, 49,7 prosenttia, vastasi kokonaisvaikutusten olleen neutraaleja eivätkä he ole huomanneet suuria vaikutuksia verkkokauppansa toimintaan.

Ilmoitus

MyCashflow kertoo tiedotteessa, että vastaajat raportoivat ostokäyttäytymisen muutoksista paitsi kävijä- ja tilausmäärien kasvuna, mutta myös siitä, että kotiintoimitusten suosio on kasvanut.

Vaikka vastaajat kertovat tilausten määrien lisääntyneen, niin keskimääräisen tilauksen arvo on laskenut. MyCashflown oman datan perusteella tähän on kuitenkin tullut muutos alkuvuodesta ja tilauksien keskimääräinen arvo on taas lähtenyt kasvuun.

Hankalasta tilanteesta huolimatta on hienoa nähdä, kuinka nopeasti kivijalkakauppiaat ovat saaneet verkkokaupan perustettua ja verkkomyynnin käynnistettyä. Kivijalasta verkkoon siirtyminen onnistuukin verrattain helposti, kun myytävät tuotteet ja asiakaskunta ovat jo valmiiksi olemassa, MyCashflow-verkkokauppapalvelua ylläpitävän Pulse247 Oy:n liiketoimintajohtaja Pekka Juntunen sanoo tiedotteessa.

 

Kilpailu kiristyy

Mitä negatiivisiin ja neutraaleihin vaikutuksiin tulee, niin verkkokauppiaat korostavat uusien verkkokauppojen ilmaantumista ja kilpailutilanteen kiristymistä, mikä kasvattaa markkinointikuluja. Muita huolenaiheita ovat muun muassa epävarman tilanteen heijastuminen ostoskäyttäytymiseen tietyillä toimialoilla sekä lisääntyneistä tilausmääristä johtuneet viivästykset toimitusketjuissa.

Tietyillä toimialoilla ja tiettyjen tuotteiden myynnissä on selvästi vaikeuksia korona-aikana, erityisesti kokoontumisrajoituksista ja tapahtumien perumisista johtuen. Nopeasti lisääntynyt verkkokauppa haastaa myös toimittajien ja logistiikan kapasiteettia, ainakin väliaikaisesti. Kilpailutilanteen kiristyessä verkkokauppojen on panostettava markkinointiin aiempaa enemmän ja olemmekin reagoineet tähän tuomalla uusia älykkäämpiä markkinoinnin ratkaisuja verkkokauppiaiden käyttöön, Pekka Juntunen sanoo.

Kyselyyn vastasi maaliskuussa 154 MyCashflowin verkkokauppapalvelun asiakasta, joiden liikevaihto on 100 000 eurosta yli 10 miljoonaan euroon.

Ilmoitus