Muotikauppaa uhkaa nyt myös huono työllisyys

Muodin myynti on pudonnut -20,9 prosenttia heinäkuun loppuun mennessä, sanoo Muoti- ja urheilukauppa ry.

Muoti- ja urheilukauppa ry kertoi tänään alan tuoreista luvuista. Vain heinäkuussa muodin myynti laski -7,9 prosenttia ja koronan lisäksi alaa uhkaa laskeva työllisyys.

Miesten vaatteiden osalta myynti on ollut tammi-heinäkuun aikana 24,7 prosenttia miinuksella, naisten vaatteiden osalta sama luku on -23,3 prosenttia ja lasten -14,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Ilmoitus

Urheilukaupan myynti on laskenut vain -1,9 prosenttia alkuvuodesta. Urheilukaupan vaatemyynti on pudonnut -5,8 prosenttia, mutta kasvanut pyöräkauppa on pitänyt urheilukauppojen myynnin jokseenkin pinnalla.

Kodintekstiilien myynti on kuitenkin pysynyt edellisvuoden tasolla, kun ihmiset ovat panostaneet koteihinsa.

Tiedot perustuvat yhdistyksen jäsentilastoon, jossa on 1400 myymälän ja verkkokaupan tiedot. Otos edustaa 65 prosenttia koko markkinan arvosta, muoti- ja urheilukauppa ry kertoo.

Näillä myynneillä muotikaupan arvon ennustetaan vuonna 2020 jäävän -15 % viime vuoden myynneistä. Rahassa tämä on 531 miljoonaa euroa. 90-luvun laman aikana muotikaupasta katosi kolmasosa, mikä nykyrahassa olisi 1,2 miljardia euroa, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää kertoo tiedotteessa.

 

Verkkokaupassa kasvua

Kenkien kotimainen verkkokauppa on kasvanut vuoden alusta 119 prosenttia ja vaatteissa 105 prosenttia. Muodin verkkokauppa EU-maista Suomeen on niin ikään noussut 6,7 prosenttia. Verkkokaupan osuus on silti muotikaupan volyymeista vain noin 16 prosenttia.

Kivijalkakauppojen osalta kesällä meni jo paremmin ja kolmasosa kertoi, että kesän aikana kävijöitä on ollut edelliskesää enemmän. Vain neljännes kaupoista odottaa kuitenkin myynnin parantuvan seuraavan kolmen kuukauden aikana.

Muoti- ja urheilukauppa ry teki jäsenkyselyn aiheesta elokuun alussa.

Ilmoitus

Asioinnit myymälöissä ovat ilahduttavasti palautuneet lähemmäs normaalia, mutta nyt uhkana on pelko uudesta korona-aallosta ja kuluttajien ostovoiman romahtaminen heikentyvän työllisuuden vuoksi, Kankaanpää sanoo.

 

Synkät odotukset

Muoti- ja urheilukauppa ry povaa, että teollisuuden hiipuminen ja lisääntynyt työttömyys ovat seuraava uhka, sillä työllisyyden kehitys voi jättää ostovoimaan pitkäaikaisen vaikutuksen.

Muotikaupan odotukset ovat perustellusti synkät. Toipumista saadaan odottaa ainakin vuoden päähän. Teollisuudessa ja tavarantoimittajilla heijastusvaikutukset näkyvät vielä ensi syksynäkin, Kankaanpää arvioi.

Alan liikevaihto vuosittain on 4,7 miljardia euroa ja se työllistää tällä hetkellä 30 000 suomalaista.