“Muodin verkkokauppa kasvoi alkuvuonna yli 110 prosenttia”

"Toukokuussa myynti kasvoi viime vuodesta, mutta edelleen koko alkuvuoden myynti jäi 33 prosenttia jälkeen normaalivuosista”.

Muoti- ja urheilukauppa ry kertoo tänään miltä alan kevät näytti. Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan pandemia näkyy edelleen muotikaupassa, vaikka yhtäältä muodin verkkokauppa kasvoi alkuvuonna yli 110 prosenttia. Toukokuussa myynti kasvoi viime vuodesta, mutta koko alkuvuoden myynti laahaa yhä 33 prosenttia normaalivuotta jäljessä.
Muoti- ja urheilukauppa ry raportoi, että muotikauppojen myynti kasvoi toukokuussa 17,5 prosenttia edellisvuodesta.
Urheilukauppoihin pandemia toi vauhtia ja tämä näkyy edelleen. Urheilukauppojen vaatemyynti on ponkaissut tammi-toukokuun aikana kasvuun ja on jo 22 prosenttia normaalivuotta 2019 korkeammalla tasolla. Kasvua vuoteen 2019 on kertynyt 1,5 prosenttia. Eikä välinekauppakaan mene huonosti. Esimerkiksi polkupyöriä ostettiin 172 prosenttia enemmän kuin vertailuvuonna 2019.

Muotikauppa toipuu vasta turvallisten perhejuhlien, tilaisuuksien, kulttuuri- ja ravintolapalveluiden avauduttua ja etätyön vähennyttyä. Patoutunutta kysyntää ja kasvaneita talletuksia on paljon, mikä voi purkautua sopivassa ilmapiirissä nopeasti, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää raportoi tiedotteessa.

Ilmoitus

Suomi on ollut etätöiden edelläkävijä Euroopassa, mikä on kuitenkin johtanut erityisesti työpaikkapukeutumisen “lamaan”, kuten Muoti- ja urheilukappa ry asian ilmaisee.

Korona on runnellut muotikauppaa kaikkialla Euroopassa. EU-maiden avautuessa myös vaatteet ja kengät alkavat taas käydä kaupaksi. Patoutunut kysyntä voi purkautua jopa ennakoivasti, koska sesonkeja on jäänyt väliin pidemmällä aikavälillä. Rokotusten edistyessä ja turvallisuuden tunteen lisääntyessä tilaisuuksia ja juhlia kotona ja työpaikoilla aletaan taas järjestää, Kankaanpää sanoo.

Kotimarkkinoiden avautumisesta hyötyvät heidän mukaansa maakuntakeskukset, mutta turismista ei helpotusta tule.