Megayhtiön koronavuosi: Verkkokaupan osuus 9 prosenttia

”Ravisteleva ja arvaamaton vuosi”.

Yksi maailman suurimmista päivittäistavaroiden valmistajista, Unilever, raportoi toissapäivänä vuoden 2020 tuloksestaan. Liikevaihto oli 50,2 miljardia euroa ja liikevoitto oli 8,3 miljardia euroa. Myynti väheni 2,4 prosenttia vuodesta 2019.

Meille kiinnostavinta on kuitenkin miltä megayhtiön verkkokauppa näyttää ja onlinemyynnistä kerrottiin muutamia yksityiskohtia. Raportin mukaa Unileverin verkkokauppa kasvoi kokonaiset 61 prosenttia viime vuonna ja onlinemyynnin osuus on nyt 9 prosenttia.

Ilmoitus

 

Ylellinen kosmetiikka löysi verkon

Verkkokaupan kasvu johtuu luonnollisestikin pandemiasta ja ylellisten kaudenhoitotuotteiden (Prestige Beauty) kohdalla yli puolet myynnistä tapahtui netissä. Tämä kuitenkin vain ylellisten tuotteiden kohdalla, sillä kokonaisuudessaan kauneus ja terveys kasvoivat ainoastaan 1,2 prosenttia.

Ravistelevan ja arvaamattoman vuoden aikana Unilever on näyttänyt joustavuutensa ja sopeutuvuutensa covid-pandemian lävitse. Haluan kiittää Unilever-tiimiämme, jonka sitoutuminen ja kova työ on antanut monet vahvat tulokset näinä vaikeina aikoina, yhtiön toimitusjohtaja Alan Jope sanoo raportissa.