Matsmart on kasvanut räjähdysmäisesti – kauppasi vuodessa 28 000 kg hävikkiruokaa

"Vastaanottomme on ollut loistava."

Ilmoitus

Suomeen toimintansa kesällä 2017 laajentaneen verkkokauppa Matsmartin on onnistunut myymään helsinkiläisille vuodessa noin 28 000 kg hävikkiruokaa. Matsmart myy alennettuun hintaan täysin käyttökelpoisia elintarvikkeita, jotka olisivat muuten päätyneet roskakoriin muun muassa vaihdettujen pakkausten, sesongin päättymisen tai parasta ennen -päiväyksen lähestymisen vuoksi.

- Asiakkaamme vähentävät ruokahävikkiä ostamalla tuotteita, jotka olisi muuten heitetty pois, ja säästävät samalla rahaa. Vastaanottomme Helsingissä ensimmäisen vuoden aikana on ollut loistava ja osoittaa, että helsinkiläiset ovat erittäin ympäristötietoisia, sanoo Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson, lehdistötiedotteessa.

Liikevaihto 15 miljoonaa

Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa toimiva, vuonna 2014 perustettu Matsmart on kasvanut räjähdysmäisesti. Vuonna 2017 yrityksen liikevaihto oli 15 miljoonaa euroa. Matsmart on mukana tällä viikolla Suomessa vietettävällä valtakunnallisella Hävikkiviikolla tuomassa esille ruokahävikin vähentämisen tärkeyttä. Hävikkiviikon teemana on tänä vuonna yhteisöllisyys.

- Hävikkituotteita ostavien asiakkaidemme lisäksi meidän kauttamme tuotteitaan myyvät tavarantoimittajat ovat todellisia ympäristösankareita. He antavat koko Suomelle mahdollisuuden hyödyntää täysin myyntikelpoiset tuotteet, jotka muuten olisivat päätyneet roskakoriin. Siten tavarantoimittajat ja kuluttajat yhdessä vähentävät ruokahävikistä koituvia ympäristövaikutuksia, Andersson jatkaa.

Matsmartin verkkokaupasta löytyy kaikkea pastasta, oliiviöljystä ja tomaattimurskasta sipseihin, suklaaseen ja virvoitusjuomiin. Tuotteita löytyy niin suomalaisilta tuotemerkeiltä kuin tutuilta ulkomaalaisilta brändeiltäkin.