Markkinoinnin erikoistoimisto: Olemme valmiina Amazonin tuloon

Tulee jo joulumarkkinoille?

Amazonin tulosta Suomeen on puhuttu pitkin vuotta, mutta mitä tapahtuu kun se joskus tulee? Reetta Peltola, Head of iProspect kertoo, että suomalainen verkkokauppamarkkina tulee muuttumaan radikaalisti, kun se saapuu. Hänen edustamansa markkinoinnin erikoistoimisto on valmiina Amazonin tuloon jo joulumarkkinoille.

Ilmoitus

Peltolan mukaan tärkeää alkuvaiheessa huomioida Amazonissa se, että lyhyellä tähtäimellä vaikutus koko Suomen verkkokaupalle voi olla pieni, mutta pitkällä tähtäimellä järisyttävä. Hän kannustaakin suomalaisia yrityksiä lähtemään mukaan jo aikaisessa vaiheessa, jos oma tuote sopii verkkokaupan valikoimiin

- Olemme kouluttaneet henkilökuntaamme Amazon-tuotteista ja saaneet best practise -tietoa sekä Amazon-konsultointiin tuotteistustukea käyttöömme kansainvälisen verkostomme kautta. Olemme valmiita Amazonin tuloon Suomeen joulumarkkinoille.  Amazon jo pelkkänä markkinointi- ja myyntikanavana verkkokauppamaailmassa tuo osaamisvaatimuksia myös niin digi-, mainonta- ja mediatoimistoille kuin liikkeenjohdon konsulttifirmoillekin, Peltola sanoo lehdistötiedotteessa.

Vaikka toimintaperiaatteet ovatkin saman tyyppiset, kun vertaillaan eri ostettuja digimedioita, niin kokonaisuudessaan Amazonissa mukana olo edellyttää kuitenkin useampia strategisen tason päätöksiä liiketoiminnalta tuotepaletista logistiikkaan asti, Peltola painottaa.

Äänihaut yleistyvät

Globaalisti Amazonin tuloista vajaat 10 prosenttia tulee erilaisista mediatuotteista. Verkkokaupan muutosagentteina toimivat vahvasti digiassistenttien ja äänihakujen yleistyminen. Peltolan mielestä ostamisen helppous ja laadukas asiakaskokemus läpi koko ostoprosessin tulevat pysymään TOP3-tarvelistalla myös kaikista hintatietoisimmilla kuluttajilla.

Verkkokaupan kasvu yleisesti globaalilla tasolla on huimaa ja myös pohjoismainen verkkokauppa kasvaa reippaasti.

- Tuoreessa eMarketer-tutkimuksessa pohjoismaisen verkkokaupan ennustetaan kasvavan vuoteen 2022 mennessä nopeammalla tahdilla napaten Länsi-Euroopan verkkokauppaosuudesta nykyistä isomman palan.

Kiina on verkkokaupassa sekä kuluttaja- että ostovolyyminsa puolesta samaa koko luokkaa kuin Eurooppa, USA ja Australia yhteensä. Alibaba rikkoo verkkokaupan ennätyksiä vuosi vuoden jälkeen marraskuun 11. päivänä Singles Day -ostojuhlilla eikä ole ainoa kovassa kasvussa oleva Kiina-lähtöinen verkkokauppatoimija. Pinduoduo, joka on kolmen toimintavuotensa aikana tuonut verkkokaupassaan mukaan joukko-ostamisen mallin aitoon C2B-tapaan eli Consumer to Business -lähestymisessä, listautui heinäkuussa 1,6 miljardin dollarin arvosta USAssa.

Data suurin mahdollisuus

Postin tutkimuksen mukaan (01/2018) myös 37 prosenttia suomalaisista ostaa verkko-ostoksiaan kiinalaisista kaupoista.

Ilmoitus

Kuluttajien kasvanut huoli verkkokaupassa on usein turvallisuus. Vaikka EU:n tietosuoja-asetus eli GDPR on tuonut organisaatioille tarkat vaatimukset henkilötietojen käsittelyyn Euroopassa asuvien kuluttajien osalta ja on lisännyt myös kuluttajien tietoisuutta siitä, miten tietoa voidaan kerätä verkossa, ei se päde kuin rajatulla alueella.

iProspectin emokonsernin Dentsu Aegis Networkin globaalissa CMO-tutkimuksessa markkinointijohtajat ovat määritelleet datan suurimmaksi strategiseksi mahdollisuudeksi ja dataan liittyvät mahdolliset tietoturvaongelmat suurimmaksi riskiksi markkinoinnin tulevaisuudessa.

-  Ilman henkilötietojen käsittelyä ei voi tehdä verkkokauppaa ja sillä on iso merkitys myös ostoprosessin sujuvuudessa, Peltola painottaa.