Marimekon liikevaihto oli viime vuonna lähes edellisvuoden tasolla

Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 18 prosenttia.

Marimekko kertoi tänään vuoden 2020 tilipäätöksestä. Vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä yhtiön liikevaihto kasvoi 8 prosenttia ja oli 37,4 miljoonaan euroa, verrattuna edellisvuoden 34,7 miljoonaa euroon.

Liikevaihtoa kasvatti erityisesti tukkumyynnin hyvä kehitys Suomessa, EMEA:n alueella ja Skandinaviassa. Kotimaan tukkumyyntiä nostivat varsinkin kertaluonteiset kampanjatoimitukset. Pahentunut koronavirustilanne ja tiukentuneet rajoitukset eri markkinoilla vaikuttivat selvästi asiakasmääriin myymälöissä. Verkkokaupan vahvan kehityksen jatkuminen kuitenkin tuki vähittäismyyntiä, joka laski olosuhteisiin nähden melko maltillisesti, yhtiö kirjoittaa tiedotteessa.

Ilmoitus

Vertailukelpoinen liikevoitto nousi viimeisen kvartaalin aikana 5,8 miljoonaan euroon edellisvuoden 3,0 miljoonasta eurosta.

Yhtiön mukaan tulosta paransivat paitsi liikevaihdon kasvu, myös toiminnan sopeuttamisesta selkeästi pienentyneet kulut. Tätä laski kuitenkin suhteellisen myyntikatteen heikentyminen, mikä johtui verkkokaupan kasvusta ja siitä tulleista logistiikkakustannuksista.

Pandemiasta huolimatta designjätin koko vuoden liikevaihto oli lähes edellisvuoden tasolla ja laski 1 prosentin verran. Liikevaihto oli 123,6 miljoonaa euroa verrattuna 2019 vuoden 125,4 miljoonaan euroon.

Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 20,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 17,1 miljoonasta eurosta.

Haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta liikevaihtomme vuonna 2020 oli lähes edellisvuoden tasolla, kun sekä verkkokauppa että tukkumyynti kehittyivät hyvin. Vertailukelpoinen liikevoitto parani 18 prosenttia toiminnan sopeuttamisen ansiosta, yhtiön toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kirjoittaa raportissa.

Ketteryytemme ja onnistumisemme pandemiavuonna on vahvistanut entisestään luottamustamme kansainväliseen kasvustrategiaamme. Pandemia on myös voimistanut toimialamme megatrendejä, kuten digitalisaatiota ja muutoksia kuluttajien arvomaailmassa, erityisesti vastuullisuuden merkityksen kasvua. Tämä osaltaan tekee arvopohjaisesta, ajattomasta ja kestävästä Marimekko-lifestylebrändistä ajankohtaisemman kuin koskaan tukien näin kasvutavoitteitamme. Meidän on rohkeasti tartuttava tarjolla oleviin mahdollisuuksiin ja investoitava kansainväliseen kasvuun. Uskomme, että aika on nyt oikea. Siksi vuonna 2021 suunnitelmissamme on entisestään vahvistaa kansainvälisen kasvun edellytyksiä panostamalla digitaaliseen liiketoimintaan, saumattomaan monikanavaiseen asiakaskokemukseen, vastuullisuuteen ja bränditunnettuuteen, Alahuhta-Kasko kirjoittaa edelleen.

Yhtiö viettää tänä vuonna myös 70-vuotisjuhliaan ja luvassa on muun muassa erikoistuotteita ja uudenlaisia yhteistyöprojekteja.

Ilmoitus