Vilpillä verkkokauppajätin bestselleriksi

"Choice" hinnalla millä hyvänsä.

USA:ssa Amazonilla on kotrollinsa alla noin puolet maan kaikesta verkkokaupasta. Myyjät haluavat päästä hakujen kärkipäähän Googlessa, mutta sitäkin tärkeämpää sama on Amazonilla esimerkiksi silloin, kun kuluttajat etsivät jotain tiettyä tuotetta.

Monet kolmannenosapuolen myyjät suorastaan unelmoivat olevansa Amazonin ns ”choice”, toisin sanoen valittu tuote, joka merkitään ”bestselleriksi”. Päästäkseen näille listoille osa myyjistä on nyt turvautunut laittomuuksiin.

Ilmoitus

 

Äskettäin suhteellisen suuri YouTube-kanava LockPickingLawyer julkaisi videon, jossa näytetään yksi keino, tosin epärehellinen sellainen, joka voi avata ovet Amazonin listan kärkeen.

LockPickingLawyer tekee muutoin arvosteluja eri tyyppisistä lukoista ja esittelee niiden puutteet.

Kanavaa tuottava henkilö valitsi äskettäin arvosteltavaksi lukittavan avainkaapin, jonka Amazon kertoo olevan ”Amazon Choice” ja ”Amazon Bestseller”. Avainkaapin hinta on 20 dollaria ja sille on annettu erityisen monta viiden tähden arvostelua. Tämä siitäkin huolimatta, ettei tuhansia eri lukkoja arvostellut LockPickingLawyer ollut koskaan edes kuullut kyseisestä lukosta.

 

Mukana lahjakortti

Ei kuitenkaan mennyt kauaa ennen kuin joku päivitti lisätietoja, miksi juuri kyseinen lukko oli joutunut Amazonin ykköseksi. Laatikossa, jossa avainkaappi lähetettiin, löytyi myös 10 dollarin lahjakortti, jonka asiakas sai lunastaa - kuinkas muuten kuin kirjoittamalla viiden tähden arvostelun. Mukana oli myös viesti, jossa ilmoitettiin, että lahjakortista ei saa puhua tai kirjoittaa arvotelussa, sillä ohi suun puhuminen tai kirjoittaminen olisi mitätöinyt sen arvon.

LockPickingLawyer toteaa, että tämä on laitonta Amazonin sääntöjen mukaan ja todennäköisesti laitonta myös koko USA:ssa. Hän näyttää edelleen miten yksinkertaista kyseisen yhdistelmälukon avaaminen on ja näplää sen auki noin 15 sekunnissa ilman, että hän tuntee sen avaamiseen tarvittavaa yhdistelmää.

Sen jälkeen kun LockPickingLawyers julkaisi videon viime viikolla yli miljoona seuraajaa on kirjoittanut oman arvostelunsa ja tuominnut yrityksen metodit. YouTube-videon kommenttien mukaan kommenttien tulva on tosin torpattu.

Ilmoitus

Amazon kommentoi huomanneensa, että tuotteella on epätavallisen suuri arvosteluaktiviteetti ja siksi tuotteen arvostelu on rajattu vain oston tehneisiin henkilöihin.

Ainoa, joka tätä voi nyt arvostella on lahjottu käyttäjä, sanoo eräskin YouTuben käyttäjä.

 

Videon kokonaisuudessaan voit katsoa täältä.