Kuinka hyvin verkkokauppa tavoittaa kaikki asiakkaat?

Monen verkkokaupan saavutettavuus puutteellista.

Ilmoitus

Kuinka hyvin verkkokauppasi palvelee vammaisia ja tomintarajoitteisia asiakkaita? Tätä kysyy kehitysvammaliiton Tapio Haanperä Papunet -sivuston blogissaan.

Ostosten tekeminen verkossa on kuluttajien mielestä kätevää samalla kuin verkkokaupan suosio kasvaa jatkuvasti. Netistä tilaaminen on monelle vammaiselle ja toimintarajoitteiselle asiakkaalle eritysien kätevää, tai aniakin voisi olla erityisen kätevää.

Verkossa ei pitäisi olla rajoitteita

Haanperä kirjoittaa, että esimerkiksi näkövammaisen ihmisen on käytännössä mahdotonta käydä ruokaostoksilla ilman näkevän silmäparin apua. Pyörätuolilla liikkuvan voi olla hankala kulkea kivijalkakauppojen välillä tai sovittaa vaatteita ahtaissa sovituskopeissa.

-  Verkossa näitä rajoitteita ei ole – tai siis ei olisi, jos verkkokauppasivustot olisi toteutettu niin, että vammaiset ja toimintarajoitteiset asiakkaat voisivat niitä käyttää. Verkko-ostaminen voisi mahdollistaa monelle vammaiselle ja toimintarajoitteiselle asiakkaalle jotain sellaista, joka ei kivijalkakaupoissa ole mahdollista – itsenäisen ja muiden kanssa yhdenvertaisen asioinnin, Haanperä kirjoittaa blogissa.

Monet verkkokaupan kansainväliset jättiläiset, kuten Amazon, ovat ymmärtäneet jo tämän asiakasryhmän potentiaalin ja tehneet sivuistaan lähes kaikille saavutettavia.

- Verkkokauppojen saavutettavuus on kuitenkin vielä puutteellista. Esimerkiksi Suomen kolmesta suosituimmasta kotimaisesta verkkokaupasta yksikään ei täytä WCAG-ohjeistuksen AA-tason saavutettavuuskriteerejä, hän jatkaa.

Jopa 71 prosenttia poistui

Iso-Britanniassa vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan (Click-Away Pound 2016) noin yhdeksällä prosentilla Iso-Britanniassa asuvista henkilöistä on verkon selaamiseen vaikuttava vamma tai rajoite. Tutkimus kertoi, että yli 6,1 miljoonaa ihmistä kuluttivat verkko-ostoksiin vuonna 2016 yhteensä 18,95 miljardia euroa.

Samassa tutkimuksessa kävi ilmi, että asiakkaat eivät osta sellaisista verkkokaupoista, jotka eivät ole heille saavutettavia. Kyselytutkimukseen osallistuneista 71 prosenttia kertoi poistuvansa heti sellaisten verkkokauppojen sivuilta, jotka eivät vastanneet heidän saavutettavuustarpeitaan.

Ilmoitus

Tapio Haanperä kirjoittaa, että Suomessa asuu arviolta yli puoli miljoonaa vammaista ja toimintarajoitteista henkilöä, joilla on internetin käyttöön liittyviä saavutettavuustarpeita. Vammaiset ja toimintarajoitteiset asiakkaat tekevät jo nyt mielellään paljon verkko-ostoksia niissä kaupoissa, jotka ovat tehneet asioinnin heille mahdolliseksi. Verkkokauppiaiden kannattaa siis tehdä verkkosivuistaan sellaiset, että myös vammaiset ja toimintarajoitteiset asiakkaat voivat niitä käyttää.