Korona lisännyt verkkokauppasiointia Alkossa

Marraskuun litramyynti kasvoi viisi prosenttia edellisvuoteen verrattuna – odottaa verkkokaupan kaksinkertaistuvan joulukuussa.

Alko raportoi tänään marraskuun myynnistä. Yhtiön litramyynti on kasvanut marraskuussa viisi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Roseviinien myynti on kasvanut eniten ja niiden myynti kupli 39,2 prosentta ylöspäin. Valkoviinien kysyntä on kasvanut 8,4 prosenttia ja punaviinien 5,6 prosenttia. Väkevistä ginien myynti on kasvanut 24,1 prosenttia ja viskien 13,5 prosenttia, Alkoholijätti kertoo.

Verrattuna edellisvuoden myyntiin tammi-marraskuun aikana Alkon myynti on kasvanut 12,4 prosenttia. Viinit osuus litramyynnin kasvusta on 77 prosenttia.

Ilmoitus

Alkon myynti on korona-aikana noussut ravintolarajoitusten ja hiljentyneen matkustajatuonnin takia. Alkon kasvaneen myynnin kautta on Suomen valtiolle kertynyt 93,5 miljoonaa euroa enemmän alkoholiveroa ja arvonlisäveroa kuin vuonna 2019. Yhteensä verojaon kertynyt 845,1 miljoonaa euroa, toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo tiedotteessa.

Verkkokauppatilausten määrä on kasvanut 80 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna ja joulukuun prognoosi on, että verkkokaupan tilausmäärät kaksinkertaistuvat viime vuodesta.

Verkkokaupan tilausmäärien kasvu heijastuu myös Alkon asiakaspalveluun, ja marraskuun asiakasyhteydenotot kasvoivatkin selvästi viime vuoteen verrattuna. Tarjoamme asiantuntevia neuvoja ja vinkkejä myös verkkotilaamisen yhteydessä ja tähän mahdollisuuteen asiakkaamme ovatkin mukavasti tarttuneet, Leena Laitinen sanoo.