Klarna vastaa kovaan kritiikkiin: ”Kohtuuton vertaus”

”Pienemmät luottotappiot kuin useimmilla luottokorttiyhtiöillä”.

Torstaina ruotsalaislehti SvD julkaisi kartoituksen, mikä osoittaa, että Klarnan luottotappiot ovat isommat kuin koskaan aikaisemmin - suhteessa yhtiön tuloihin. Vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana luottotappiot kasvoivat 83 prosenttia, verrattuna edellisvuoteen. Tämä on yhtiön suurin kasvu koskaan sen historiassa.

Nämä ovat dramaattisimmat luottotappiot, joita olen nähnyt, millään yrityksellä luottosektorilla, Peter Malmqvist, riippumaton osakeanalyytikko, sanoi lehdelle.

Ilmoitus

Klarna sanoo, että syynä on nopea ja iso laajentuminen maailmalla. Maksujätillä on esimerkiksi suuri fokus USA:ssa.

 

”Voimakas kasvukausi”

Klarnan kommunikaatiopäällikkö Johan Gustafsson sanoo Ehandelille, että laajentuminen vaatii huomattavia investointeja - uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi.

Klarna tarjoaa kuluttajille kautta maailman kestävämmän vaihtoehdon kalliille luottokorteille ja blancolainoille, joissa on pitkä lyhennysaika, hän sanoo ja jatkaa:

Olemme voimakkaassa kasvussa nostaaksemme kansainvälistä asiakaskuntaamme, joka tällä hetkellä koostuu 90 miljoonasta kuluttajasta, mikä vaatii investointeja, aivan kuten muiltakin techyrityksiltä.

 

”Sallii korkeat tappio-osuudet”

Hän lisää, että luottoriski ”luonnollisesti on korkeampi ensimmäisen kerran käyttäjien kuin vakiokäyttäjien joukossa”. Ja suora vaikutus laajentumiseen on, että yhtiöllä on nyt monia ensimmäisen kerran käyttäjiä kuin koskaan aikaisemmin, Johan Gustafsson painottaa.

Olemme vuodesta 2020 laajentuneet yhdeksälle uudelle markkinalle. Laajentumistahti ja kansainvälinen asiakaskunta tekee vertauksen esimerkiksi paikallisiin suurpankkeihin täysin kohtuuttomaksi. Se, mitä voi todeta on, että laajentumisestamme huolimatta, meidän luottotappiomme ovat pienemmät kuin suurien luottokorttiyhtiöiden, hän sanoo.

Ilmoitus

Mutta kuten Ehandel kertoi aikaisemmin, kaikki eivät ole yhtä vakuuttuneita, että Klarnalla on asiat järjestyksessä. Michael Zell, Svenska Skeppshypotekin hallituksen puheenjohtaja ja aikaisempi Handelsbankenin varatoimitusjohtaja sanoo eriävän mielipiteen Svenska Dagbladetille.

Provosoi minua, että Klarnan toimitusjohtaja sanoo luottotappioiden olevan hallinnassa. Hän katsoo vain laskelmia, jossa korot ja maksut ovat niin korkeita, että ne sallivat korkean luottotappioiden osuuden.

 

”Väärä kaveri”

Klarnan toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski sanoi aiemmin syksyllä Ehandelin haastattelussa, että hän on tietyssä määrin itsekriittinen koskien yhtiön alkuperäisiä luottojärjestelyjä. Klarna-matkan aikana on jo tehty monia muutoksia.

Tulimme esimerkiksi siihen lopputulokseen, että muistutusmaksu ei ole hyvä asia. Että antaa ihmisten pitkittää velkojaan pitkään on osoittautunut esimerkiksi huonoksi asiaksi, kuten me näemme tämän. Samalla 40 prosenttia maksaa tänä päivänä heti, käyttää siis ”pay now-toimintaa”.

Jos ostan paidan, niin minulla on maksimissaan kaksi kuukautta aikaa maksaa se. Ei enempää. Ja me uskomme kiinteään osamaksuun, juoksevien korkojen sijaan, Sebastian Siemiatkowski sanoi Ehandelin haastattelussa syyskuussa tänä vuonna.

Mutta, hän sanoi myös, etteivät luotot aina ole huono asia.

Jos asenteesi on, ettei koskaan pidä lainata mihinkään, niin puhut väärän kaverin kanssa. Voit olla järkevää lainata joissain yhteyksissä, esimerkiksi talon remontointiin, tai kun ostaa onlinella ja haluaa kuluttajasuojan laskun kautta.