Klarna: 12 prosentin kasvu Black Weekin ensimmäisten päivien aikana

Lapissa on shoppailtu innokkaimmin - korona-ajan vauvabuumi näkyy ostoissa.

Maksujätti Klarna kertoo, että Suomessa verkkoshoppailu on kasvanut 12 prosenttia heti Black Weekin ensimmäisten päivien aikana viime vuoteen verrattuna.

Suomalaiset ovat ostaneet tähän saakka innokkaimmin lapsille suunnattuja tuotteita, elektroniikkaa sekä kauneuteen ja terveyteen liittyviä tuotteita.

Ilmoitus

Vilkkainta ostosten teko on ollut Lapissa ja vähiten ostoksia on tehty Ahvenanmaalla. Lapissa on hankittu varsinkin vapaa-aikaan liittyviä urheilu- ja harrastusvälineitä.

Kaikissa Pohjoismaissa naiset ovat ostaneet selvästi enemmän kuin miehet. Aktiivisin ikäryhmä on 25-40-vuotiaat, mutta 18-24-vuotiaiden ostoaktiivisuus on kasvanut eniten viime vuoteen verrattuna.

Naiset ovat tehneet 68 prosenttia ostoista, kun miehistä vain 32 prosenttia on jaksanut tarttua alennuksiin ensimmäisten päivien aikana. 

 

Black Friday - ensimmäiset tunnit

Klarna kertoo nyt, että Black Friday on lähtenyt Suomessa vilkkaasti käyntiin ja verkkokauppa on kasvanut 1322 prosenttia perjantain ensimmäisen tunnin aikana normaalipäivään verrattuna.

Korona-ajan vauvabuumi näkyy Klarnan tilastoissa, sillä lapsille tarkoitetut tuotteet ovat nostaneet huomattavasti suosiotaan.

Yli puolet suomalaisista uskoi käyttävänsä joulukautena eniten rahaa lahjoihin juuri Black Fridayna. Komponenttipulasta huolimatta verkkokaupat ovat kyenneet täyttämään varastojaan vaihtoehtoisilla tuotteilla, joten tänä vuonna pukinkontista löytyy aikaisempien vuosien tapaan erityisesti elektroniikkaa, Klarna Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman kertoo ja jatkaa:

Korona-ajan vauvabuumi näkyy myös selkeästi Suomen Black Friday tilastoissa, sillä lapsille suunnatut tuotteet ovat huomattavassa suosiossa verrattuna aikaisempiin vuosiin. Vaikuttaakin siltä, että erityisen monet perheet ovat käyttäneet tarjouksia hyödykseen tänä vuonna.

Ilmoitus

Viime vuoden marraskuussa myyntivolyymit lähes nelinkertaistuivat (+378%) Black Fridayn aikana verrattuna normaaliin päivään marraskuussa ja ensimmäisen datan perusteella kasvu jatkuu tänä vuonna.

Klarnan data kattaa 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta. 

 

Ehandel kirjoittaa Black Fridayn kehityksestä koko päivän ajan.