”Kilpailu kovenee ja mukaan tulee uusia diginatiiveja”

”Verkkokauppa onkin vihdoin saavuttanut sen aseman, jonka sen on ennakoitu ennemmin tai myöhemmin myös Suomessa saavuttavan."

Nottinghamin yliopiston kaupan apulaisprofessori Mikko Hänninen kirjoittaa Avardan Vieraskynässä, jota Ehandel on saavut luvan referoida, että monelle verkkokauppa on nyt aito vaihtoehto arjen päivittäisostoissa. Lisäksi hän pohtii miltä verkkokauppa näyttää Suomessa tänä vuonna ja mihin verkkokauppiaan on syytä panostaa.

On kuitenkin selvää, että 2021 räjähdysmäisestä kasvusta siirrytäänkin pikkuhiljaa kohti kannattavaa verkkokauppaa ja miettimään miten toiminnasta voidaan saada tehokkaampaa niin asiakaskokemuksen kuin ansaintamallin osalta, Mikko Hänninen kirjoittaa ja muistuttaa, että isommilla toimijoilla on tässä kohtaa etu ja resurssit puolellaan.

Ilmoitus

Onkin arvioitu, että esimerkiksi Yhdysvalloissa verkkokaupan osuus kaupasta jopa laskee vuonna 2021 (n. -8%), kun verkkokauppaan liittyviä pilotteja ja kannattamattomia ratkaisuja lopetetaan, ja kuluttajat palaavat taas asioimaan kivijalkamyymälöissä.

Hännisen mukaan kilpailu kovenee lähivuosina ja mukaan tulee uusia ”diginatiiveja”, joiden toiminta perustuu kokonaan digitaalisen ja monikanavaisen käyttöliittymän ympärille. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että kuluttajat saavat lisää valinnanvaraa ja asiakaskokemuksesta ja käyttöliittymästä tulee entistä kriittisemmät välineet kilpailussa.

 

Tästä se kaikki riippuu…

Mikko Hänninen muistuttaa kirjoituksessa, että verkkokaupan avulla kuluttajat saattavat löytää uusia brändejä ja tuotteita, joita he eivät ole aiemmin huomanneet myymälöissä. Yhtäältä vastuullinen kuluttaminen kasvaa, kun ihmiset ovat kriittisempiä ostamisen suhteen ja hintojen vertailu on entistä helpompaa.

Ehkäpä tärkein muutos viimeisen vuoden aikana on kuitenkin se, miten kuluttajat ovat oppineet ostamaan verkosta käytännössä mitä vain. Esimerkiksi päivittäistavaroiden verkkokauppa koki viime vuonna nopeasti moninkertaisen kasvun, ja moni uusi kuluttajaryhmä (esim. eläkeläiset) löysivät ruoan verkkokaupan tuomat mahdollisuudet arjen helpottajana.

Hännisen mukaan se, miten pysyväksi muutos nyt jää, riippuu pitkälti siitä kuinka tyytyväisiä kuluttajat ovat saamaansa asiakaskokemukseen verkossa.

 

Kansainvälistä tasoa

Hännisen mukaan suomalaiset verkkokaupat alkavat olla monella tasolla kansainvälisesti vertailukelpoisia, kun esimerkiksi seuraavan päivän toimitus on jo monella standardi. Silti hän povaa, että logistiikan merkitys kasvaa entisestään, kun kuluttajat vaativat entistä nopeampia toimituksia, maksuttomuutta ja ympäristöystävällisyyden merkitys korostuu.

Ilmoitus

Kysynnän kasvaessa verkkokauppiaan on Hännisen mukaan syytä panostaa esimerkiksi automaatioon.

Nyt on siis oiva aika kehittää entisestään digitaalista asiakaskokemuksia ja kasvattaa investointeja verkkokauppaan kilpailuasetelman ylläpitämiseksi myös lähivuosina, Mikko Hänninen muistuttaa ja listaa kirjoituksensa lopuksi käytännön vihjeitä verkkokauppiaalle kilpailuaseman säilyttämiseksi ja vakiinnuttamiseksi.

Mikko Hännisen kirjoituksen voit lukea kokonaisuudessaan täältä.