Kaupan liiton tutkimus: Digiostaminen kasvaa

Kaupassa asiointi on vähentynyt, mutta verkkokauppa kasvaa.

Tällä hetkellä ei liene enää mikään uutinen, että korona on vienyt kivijalkaliikkeiden asiakkaat. Kaupan liiton tekemä Kuluttajatutkimus osoittaa kuitenkin, että digiostaminen kasvaa ja viidennes aikoo lisätä verkko-ostoksiaan, kun kriisi kestää yhä pidempään. Nyt myös vanhemmat sukupovet ovat valmiita sekä kokeilemaan että lisäämään verkko-ostoksiaan.

Kaupan liiton kuluttajatutkimus osoittaa, että 60 prosenttia suomalaisista on vähentänyt kaikenlaista asiointia kaupoissa. Erityisesti naiset ovat noudattaneet ohjeita ja kaksi kolmasosaa on vähentänyt käyntejään myymälöissä.

Ilmoitus

Viruksen leviämisen kannalta asia on hyvä, mutta valitettavasti tämä näkyy myös erikoiskauppojen myynnissä. Juuri niissä asiointiaan alle viisikymppiset naiset ovat vähentäneet eniten, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja arvioi.

Yli 65-vuotiaiden joukossa käynnit ruokakaupoissa ovat vähentyneet eniten. Erikoisliikkeissä heidät tapaa huomattavasti nuoria harvemmin myös normaalioloissa.

 

Nyt kannattaa panostaa iäkkäämpään asiakkaaseen

Digiostamisessa ei näy tutkimuksen mukaan vielä räjähdysmäistä kasvua, sillä alle viisikymppisistä leijonanosa on jo tottuneita onlineshoppailijoita. 25-49-vuotiaat miehet, jotka ostavat verkosta muutenkin, ovat silti lisänneet shoppailuaan entisestään. Epidemian aikana näin ovat tehneet myös lapsiperheet.

Tutkimuksen valossa runsas viidennes aikoo kuitenkin lisätä onlineostojaan. Erityisesti alle 35-vuotiaat miehet aikovat lisätä digiostamistaan.

Nuorten lisäksi on kuitenkin myös toinen ryhmä, joka verkkokauppiaan kannattaa nyt huomioida: 65-79-vuotiaista naisista viidesosa haluaa kokeilla ja myös lisätä verkko-ostamista.

Toivottavasti kotimaisia verkkokauppoja on suunniteltu myös vanhempia asiakkaita ajatellen, sillä nykyinen kriisi voi ohjata aikaisempaa enemmän myös heitä verkko-ostajiksi. Tämä on iso mahdollisuus kotimaiselle kaupalle, sillä yli viisikymppiset naiset suosivat jo nyt kotimaista kauppaa, Kurjenoja painottaa.

Kolmasosa alle 50-vuotiaista naisista aikoo puolestaan lisätä kotimaisen verkkokaupan käyttöä koronan aiheuttaman kriisin jälkeen. Miehistä viideosa aikoo niin ikään suosia tulevaisuudessa kotimaista verkkokauppaa, mutta miehistä useammat arvostavat edelleen eniten hintaa.

Ilmoitus

 

Nyt halutaan kokeilla ruuan verkkokauppaa

Ruuan verkkokauppa kukoistaa eniten pääkaupunkiseudulla, mutta nyt reilu viidesosa kuluttajista on kyselyn mukaan halukas kokeilemaan ja lisäämään ruuan ostamista verkosta. 55 prosenttia kysytyistä tyrmää ajatuksen. Alle 35-vuotiaat ovat eniten kiinnostuneita ostamaan ruokaa netistä ja maantieteellisesti eniten näin ajatellaan pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla.

Vaikka koronakriisin jälkeen ruoan verkkokaupan käyttöasteet tulevatkin laskemaan, paluuta entiseen ei ole. Varsinkin suurimmilla paikkakunnilla ruoan verkko-ostaminen yleistyy pysyvästi, Kurjenoja ennakoi.

 

Tukea tarvitaan

Kaupan liiton kuluttajatutkimuksen mukaan miltei neljäsosa kertoo joutuneensa koronan vuoksi lomautetuksi, on irtisanottu tai yt-neuvottelut ovat käynnissä.

Näin suuri lomautusten ja irtisanomisten määrä tulee väistämättä vaikuttamaan kuluttajien mielialoihin ja varautumissäästämiseen ja pahentamaan kriisiä. Siksikin yritysten tukemista on kohdennettava entistä paremmin ja vaikuttavammin, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo.

Kaupan liitto toteaa myös, että hallituksen yritysrahoituksen lisäksi nyt tarvitaan suoraa tukea.

Tutkimuksemme perusteella 27 prosenttia vastanneista aikoo suosia jatkossa aikaisempaa enemmän kotimaisia verkkokauppoja, joten suunta on oikea, Kiviniemi vahvistaa.